14.3 C
Amposta

Salvem les Ambulàncies: “Estem 3 hores per poder transferir un malalt a dins de l’hospital”

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

La redacció d’Imagina Ràdio ha entrevistat a la plataforma Salvem les Ambulàncies de les Terres de l’Ebre, ja que denuncien està patint una greu situació per la manca d’ambulàncies i que s’ha agreujat per la pandèmia la Covid-19. És una plataforma en defensa del transport sanitari, ja que asseguren que el “concurs públic del transport sanitari a Catalunya ens ha portat una retallada de 4 ambulàncies d’urgències a les Terres de l’Ebre”.

A continuació podeu llegir l’entrevista sencera:

1. Les ambulàncies de Suport Vital Bàsic de les Terres de l’Ebre estan desbordades? Per què?

Les ambulàncies estan desbordades perquè han d’esperar a poder transferir els malalts sospitosos o confirmats de Covid-19.

Els malalts han d’esperar a dins de l’ambulància perquè no poden entrar a dins de l’hospital fins que el responsable de triatge del servei d’urgències ho autoritza. El problema és que hi ha moments en què s’acumulen unes quantes ambulàncies a l’exterior d’urgències amb aquests pacients a dintre, arribant a esperar fins a 3 hores per a poder transferir el malalt a dins de l’hospital.

Aquest fet ha  provocat aquests dies que determinades poblacions de les nostres terres, com per exemple Amposta, es quedessin sense cap ambulància de SVB durant hores. Tenim l’exemple d’un pacient que es va traslladar des de l’Hospital Comarcal d’Amposta a l’Hospital Verge de la Cinta, després de 3 hores custodiant el malalt a dins l’ambulància i el tècnic/a sense poder treure’s els EPI, es va decidir retornar el pacient a l’Hospital d’origen, o sigui, de volta al Comarcal d’Amposta, tot un despropòsit per al malalt i per al professional.

Això passa, perquè mentre el malalt està dins de l’ambulància, qui ha de custodiar-lo és el tècnic/a de l’ambulància. L’espai a dins del vehicle és molt reduït, fet que posa en risc al professional perquè s’aconsella no estar un període llarg de temps en un espai tan reduït amb una persona positiva, ja que s’augmenten les possibilitats de contagi.

Aquest fet, el de no poder transferir els malalts, no és nou. L’hem patit tots aquests darrers anys, amb la diferència que abans els malalts s’acumulaven als passadissos de l’hospital al damunt de les lliteres de les ambulàncies per motius com la grip, i ara, s’acumulen a l’exterior de l’hospital a dins de les ambulàncies per culpa de la COVID19.

  • Falten ambulàncies?

Clar que falten ambulàncies de Suport Vital Bàsic, des de Salvem les Ambulàncies sempre hem denunciat les retallades que va fer el CatSalut en aquest tema.

Amb la posada en marxa de l’actual licitació del concurs públic del transport sanitari l’any 2015, es van sumar a les retallades practicades l’any 2012, com són les ambulàncies de l’Ametlla de Mar, que donava servei les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, i actualment només està operativa els tres mesos de l’estiu. O l’ambulància de Sant Jaume d’Enveja, que actualment no existeix, o les 12 hores de nit de la segona ambulància d’Amposta, o les 12 hores nocturnes de les ambulàncies de Xerta i Batea.

Aquestes retallades han afectat moltíssim els temps de resposta en algunes poblacions de les Terres de l’Ebre com poden ser: Paüls, Xerta, Benifallet, Aldover, Pinell de Brai, El Perelló, l’Ametlla de Mar, Sant Jaume d’Enveja i Deltebre, Rasquera, Batea, la Pobla de Massaluca, Caseres, ets. Poblacions que poden arribar a esperar a l’ambulància d’urgències uns 25 o 30 minuts.

Aquestes ambulàncies retallades, ara amb l’actual pandèmia, podrien aportar el seu granet d’arena i donar una major cobertura al territori. Però les retallades, comporten treballar sempre amb serveis mínims, i quan es requereixen més actius, aquests, ja no existeixen.

Actualment a les Terres de l’Ebre només tenim 13 ambulàncies de 24 hores de SVB per a les 4 comarques, i durant el dia s’hi sumen 5 ambulàncies de SVB de 12 hores. A tot això, s’ha de sumar les 3 ambulàncies de SVA (Suport Vital Avançat), més un VIR (Vehicle d’intervenció ràpida). Al nostre entendre, del tot insuficient per als més 3.300 quilòmetres quadrats i quasi 180.000 habitants. Remarcar que a la Terra Alta, a la nit, només disposa de dues ambulàncies de SVB, igual que la Ribera d’Ebre.

2. Us heu posat en contacte amb el Departament de Salut o la Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre?

Aquesta vegada no ens hem posat en contacte amb el Departament de Salut, ja que fa cinc anys que denunciem aquestes situacions. Sempre se’ns diu que estan estudiant la situació, però d’aquí no passa, no veiem cap canvi. De vegades ens fa la sensació, com si l’administració veies el servei d’ambulàncies i als/les tècnic/ques com un destorb, i no pas com un servei imprescindible per a la població, com si fos un servei secundari, quan la realitat és molt diferent, i les ambulàncies, són el primer esglaó del servei sanitari d’emergències.

3. Quant fa que teniu aquest problema?

L’espera amb els pacients sospitosos o confirmats de COVID19 dins de l’ambulància, el vam patir al principi de la pandèmia, però no vàrem dir res perquè vam entendre que era una situació que ens superava a tothom i ens era desconeguda. Però en aquest últim repunt de la pandèmia, aquest fet s’ha anat repetint diverses vegades al llarg de les últimes setmanes. Vam prendre la decisió de fer-ho públic quan un/a tècnic/a es va passar més de 3 hores amb el pacient dins de l’ambulància. Creiem que no podem tolerar aquestes situacions, i que algú ha de prendre la decisió de revertir aquest problema, més, quan això ha estat passant cada any amb les pandèmies de la grip. Des del col·lectiu professional de les ambulàncies ho hem denunciat diverses vegades al CatSalut, al SEM i a la Regió Sanitària, però sense resultat.

Existeix un problema a l’hora de transferir els malalts de la llitera de l’ambulància als serveis l’hospital. La falta d’un espai dedicat i amb el personal necessari per dur a terme aquesta tasca, fa que es retinguin innecessàriament ambulàncies al servei d’urgències de l’hospital. Els professionals de les ambulàncies no han de fer les tasques internes pròpies de l’hospital, és aquest qui ha de tenir previst un servei de transferència de malalts adequat i el més ràpid possible, per poder deixar a l’ambulància operativa amb el menor temps possible. No es pot retenir una o diverses ambulàncies durant una, dues, tres o més hores, perquè no existeix un servei de transferència de malalts a l’hospital.

4. Quina creieu que és la solució a curt termini i a llarg termini?

Creiem que no és només una única acció la que s’hauria de portar a terme, sinó el resultat d’aplicar diverses fórmules per arribar a tenir un òptim servei d’ambulàncies.

1 – Crear un espai amb personal suficient a dintre de l’hospital per fer les transferències dels malalts que arriben amb la llitera de l’ambulància. Això existeix a la majoria d’hospitals.

2 – Recuperar totes les ambulàncies retallades l’any 2015 per tenir unes millors isòcrones al territori, sobretot en aquelles poblacions més allunyades dels hospitals de referència.

3 – Apostar per un servei d’ambulàncies de gestió, provisió i titularitat pública, tal com es va aprovar en diverses ocasions al Parlament de Catalunya (07 d’abril de 2016 en sessió plenària a la Moció 17/XI, 22 de setembre de 2016 a la comissió de salut del Parlament de Catalunya amb  la resolució 285/XI, i el 30 de setembre de 2019 al Ple del Parlament de Catalunya amb la moció 82/XII). Amb això, el servei d’ambulàncies, segurament seria més eficient, organitzat  i econòmic per a l’administració. Com a exemple es pot consultar el servei d’ambulàncies de les Illes Balears, que fa dos anys, el govern va internalitzar aquest servei. També fer una petita reflexió; La resta de cossos d’emergències,  bombers o policia, són públics, per què no el servei d’ambulàncies? Algú pot imaginar el cos de Mossos d’Esquadra privatitzat?

4 – Apostar i gestionar directament el servei de Transport Sanitari No Urgent, equipant-lo amb material i personal suficient, i en cas de pandèmia o catàstrofe, que pugui actuar com una part més del servei d’emergències.

Aquests punts no haurien de ser cap problema per a l’administració, ja que la licitació de l’actual concurs del transport sanitari es va fer per a cinc anys, i el seu termini arriba a finals del 2021. A més, són punts prou senzills per a poder aplicar-los amb gran facilitat i amb un temps curt d’execució, això si, sempre que hi hagi la voluntat suficient per a millorar el servei d’ambulàncies.

Redacció – Ll. S.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -