14.3 C
Amposta

Roc Blackbloc dignifica l’entorn del barri Sant Jaume de Tortosa amb una intervenció d’art urbà i memòria

El consistori transforma un espai degradat amb murals sobre "les tres cultures" i els diferents períodes històrics

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

L’entorn del barri de Sant Jaume de Tortosa, un espai als peus del Castell de la Suda i dels passeigs de Ronda i del Castell, a les portes de l’antic escorxador i Museu de Tortosa, s’ha convertit en un gran museu urbà de memòria històrica amb la intervenció de l’il·lustrador Roc Blackbloc, “la més gran de la seva carrera”. Són 115 metres lineals de murals amb representacions de les “tres cultures”, l’andalusina, cristiana i jueva, i de diferents períodes històrics de Tortosa. Les il·lustracions han transformat un entorn “degradat” on destacava el material aïllant groc a les mitgeres a la vista que van quedar amb l’enderroc i neteja de millora urbanística. El consistori manté “una aposta valenta pel muralisme” per millorar l’espai públic.

El regidor de Turisme de Tortosa, Fernando Saporta, l’alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, i l’artista Roc Blackbloc davant d’alguns dels nous murals d’art urbà i històric del barri de Sant Jaume. ACN

Murs de Bitàcola i l’il·lustrador Roc Blackbloc han transformat les parets mitgeres en reproduccions d’importants elements patrimonials per a Tortosa. L’artista ha assegurat que “ha estat un repte” treballar no només a partir d’imatges antigues, com ja va fer en el mural dels bombardejos de la guerra civil espanyola sobre la ciutat, sinó de documents gràfics que van des d’una làpida a un tapís flamenc.

Les representacions dels diferents murals es remunten a la història de la ciutat durant dos mil·lennis. D’una banda, i amb l’aparença que s’hagi gravat sobre la façana, s’ha representat la imatge de l’estela funerària d’època romana (segle II) que es conserva al Museu de Tortosa. El contraposa a l’altre costat del carrer, el mural amb la imatge del rei musulmà que figura a la sala dels ambaixadors de l’Alhambra, i sobre el qual es va basar el vestuari del gegant Nabil, representant l’època andalusina i la Turtuixa. El tercer mur recorda l’època cristiana, amb l’escut de Tortosa que apareix a l’edició prínceps del Llibre de les Costums (1539) i també altres elements de l’època, com la Cucafera amb un traç d’estil medieval.

També té un gran protagonisme el Renaixement, amb la reproducció d’un tapís flamenc de Tortosa, que va ser propietat de la família Oliver de Boteller, i que actualment es conserva al Museu Metropolità de Nova York. El quint mur està situat a tocar de la plaça Sant Jaume, el més proper i visible des del Museu de Tortosa, i mostra una taula parada amb productes de les tres cultures majoritàries que han poblat Tortosa, la jueva, la musulmana i la cristiana, un record a la convivència de les tres cultures a la ciutat.

Tots els murals “esdevenen una obra completa” i comparteixen una gamma cromàtica “coherent entre elles i amb l’entorn”. L’artista ha escollit colors “en harmonia amb l’espai”, amb la referència dels colors de la pedra i els verds que són propis de les Terres de l’Ebre.

Un dels murals de Roc Blackbloc, que recorda la cultura jueva de la ciutat, al barri de Sant Jaume de Tortosa. ACN

Canvi d’imatge i aposta “valenta” pel muralisme

Aquesta és la intervenció més gran dels vint anys de trajectòria de Roc Blackbloc, que ja havia deixat empremta a Tortosa, amb els murals d’art urbà que evoquen la figura del mestre Felip Pedrell, al carrer Replà, una imatge de fa un segle d’un repartiment de panoli, a la plaça de Sant Joan, una actuació a Ferreries sobre la fauna i flora del riu, i la més recent, la de l’exterior del refugi antiaeri número 4, sobre el patiment i la destrucció provocats pels bombardejos de la Guerra Civil.

Les parets que ha transformat ara al barri Sant Jaume oferien una imatge “degradada i d’abandó” que contrastava amb el reformat passeig de Ronda i l’imponent Castell de la Suda des d’on s’observa tot l’entorn dignificat. “Donem una altra imatge perquè es van fer enderrocs d’esponjaments al barri i es van cobrir les parets mitgeres amb material aïllant groc”, ha explicat l’alcaldessa Meritxell Roigé. “Aquesta actuació canvia i millora de forma evident la imatge de la ciutat. Ha estat molt ben rebuda pels veïns del barri”, ha contat l’alcaldessa. “Sabíem que el resultat seria molt bo i que era una bona aposta”, ha afegit Roigé, després de felicitar l’artista.

Divulgació i patrimoni

Roc Blackbloc ha agraït que el consistori de Tortosa faci “una proposta tan valenta i decidida” per posar al capdavant el muralisme “com a eina de transformació i millora per a la comunitat” i ha defensat “la trajectòria d’intervenció i de treball pel bé comú” que té la disciplina. De fet, l’artista ha agraït que s’usi l’art urbà i els murals per “aportar contingut i valor”, a més de ser un element “embellidor”.

“Arribar a Tortosa, és arribar a un espai memorístic, amb un llegat increïble”, ha destacat Blackbloc. L’il·lustrador ha celebrat que les administracions ajudin a estimar i conèixer aquest patrimoni i llegat, també a respectar-lo i reivindicar-lo. “Els murals d’art urbà són una eina més per fer difusió de la seva història i del seu patrimoni de valor incalculable”, ha dit. “La memòria és patrimoni” s’ha convertit, de fet, en el leitmotiv de la iniciativa.

Murals d’art urbà i memòria històrica del barri de Sant Jaume de Tortosa, vistos des del passeig de Ronda. ACN

ACN

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -