CoronavirusEbreNotícies

Perocupació a la Terra Alta per la caiguda de ventes de vi

L'estoc de vi s'acumula pel tancament dels restaurants i la distribució per la crisi del coronavirus

La crisi de coronavirus també té un impacte directe en el sector vitivinícola, un dels motors del sector primari de la demarcació de Tarragona i del país. Les cinc denominacions d’origen del territori, que apleguen prop de 300 cellers i més de 4.000 viticultors, mostren preocupació davant el fre gairebé total de les vendes. També hi ha incertesa per la durada de l’estat d’alarma i per l’afectació en els preus i en la propera collita. El tancament de la majoria de canals de distribució i, sobretot, dels bars i restaurants, fa acumular milers d’ampolles a les bodegues. Malgrat tot, enmig de la crisi alguns empresaris han posat a la venda “paquets de confinament” a través d’Internet perquè aquest període, diuen, “es faci més curt”.
Si la situació actual s’allargués durant dos mesos, els cellers de la DO Tarragona preveuen deixar de vendre entre unes 300.000 i 400.000 ampolles, i pèrdues de fins a un milió d’euros. Segons explica el seu president, Vicenç Ferré, s’han aturat l’exportació i les vendes a través d’intermediaris, i només mantenen la venda ‘online’, que tot just suposa un 3% o un 4% del negoci. Els cellers de la DO Tarragona produeixen 1,5 milions d’ampolles de vi, el 70% de les quals es venen al comerç al detall i la resta entre la gran distribució.

“El vi negre el podem embotellar i estocar, però els blancs i els rosats s’hauran de vendre en deu mesos en lloc de dotze. Preveiem que serà un xoc fort, amb algunes empreses amb falta de tresoreria”, vaticina Ferré, qui també tem una caiguda del preu de la matèria primera. A banda de la venda al públic, també han perdut les activitats relacionades amb l’enoturisme, com ara les visites als cellers. “Ha sigut un xoc molt important i molt dràstic perquè hem hagut de tancar d’un dia per l’altre, quan teníem els caps de setmana plens de reserves”, lamenta.

Amb tot, Ferré és optimista i creu que superaran la crisi un cop es torni a la normalitat i es reobrin les fronteres. “Creiem que al juliol i agost podrem créixer amb l’enoturisme. Quan tot es recuperi la gent voldrà tornar a sortir”, confia, esperançat. Mentrestant, enmig de la crisi algunes empreses com el Celler Mas Vicenç han llençat promocions a Internet i ofereixen paquets per afrontar el confinament.

L’efecte pel tancament de bars i restaurants o botigues especialitzades està sent “terrible” a la DO Terra Alta. “No s’està venent ni una ampolla de vi”, lamenta el president del Consell Regulador, Joan Arrufí. Els principals canals de distribució dels petits cellers estan paralitzats i als dels grans supermercats i botigues d’alimentació que segueixen funcionant no hi solen accedir. “Les petites empreses són les que patiran més”, adverteix Arrufí. Els 61 cellers de la DO Terra Alta comercialitzen uns 7,5 milions d’ampolles anuals, de les quals s’exporten la meitat.

La preocupació és alta perquè no se sap quant de temps es pot allargar aquesta situació i perquè la majoria d’empreses de la viticultura, sobretot a la comarca terraltina, són microempreses amb pocs treballadors. Arrufí lamenta que tampoc no s’ha previst que el sector pugui acollir-se als ERTO per causa de força major, tot i l’impacte pel tancament dels negocis als quals abasteixen. “És un buit legal que no sabem com se solucionarà”, subratlla.

Font: ACN
Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close