14.3 C
Amposta

L’escola El Temple de Tortosa passarà a ser un Institut Escola, el 5è a les Terres de l’Ebre

Es crea el nou Institut d’Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya a Sant Carles de la Ràpita, únic a Catalunya

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El proper curs 2020-2021 hi haurà a Catalunya 5 instituts de nova creació –un d’ells específic de formació professional- i 29 nous instituts escola.

El curs 2020-2021 hi haurà nous instituts arreu del territori per donar resposta a l’increment de població escolar a l’etapa de secundària. Un increment d’instituts ja sigui amb centres de nova creació, a partir del desglossament de centres o amb nous instituts escola.

S’incrementen els instituts escola

En la línia iniciada els dos darrers anys, el proper curs escolar s’incrementa el nombre d’instituts escola arreu de Catalunya. Així, el 2019-2020 hi haurà 29 instituts escola nous, amb l’objectiu d’afavorir la continuïtat formativa i pedagògica.

A les Terres de l’Ebre, n’hi haurà un de nou: l’escola El Temple de Tortosa passarà a ser un institut escola. Es tracta d’una reivindicació de la mateixa escola –que disposa de les infraestructures i espai per acollir progressivament els cursos de secundària-, i de les pròpies famílies.

Actualment l’escola compta amb 525 alumnes. El fet de poder continuar fent la secundària al mateix centre permetrà als alumnes seguir en la mateixa línia pedagògica.

El centre compta amb dos edificis, un d’infantil i un de primària, aules d’ambients i patis granja i hort. L’escola treballa per projectes i per comunitats, i també ofereix tallers d’art. El Temple està distingit com a Escola Verda, forma part de la xarxa Escola Nova 21, el programa Mòbils.EDU i el Grup Experimental Plurilingüe, entre d’altres.

Els instituts escola permeten recollir en un sol centre tota l’escolarització, dels 3 als 16 anys, fet que facilita la unitat pedagògica entre etapes, facilita el pas de la primària a l’ESO i millora la convivència de l’alumnat, entre d’altres aspectes. D’aquesta manera, ja hi haurà als serveis territorials un total de 5 instituts escola per al proper curs –dels 83 de Catalunya-. El llistat dels 5 instituts escola de les Terres de l’Ebre, incloent el nou i els 5 del curs passat, és el següent:

Institut Escola Població
Institut Escola El Temple

 

Tortosa
Institut Escola Mare de Déu del Portal Batea
Institut Escola 3 d’abril Móra la Nova
Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús Tortosa
Institut Escola Agustí Barberà Amposta

 

Instituts de nova creació a Catalunya

En formació professional, hi haurà 3 centres que es desglossaran dels instituts on formaven part i ara seran específics d’ensenyaments d’FP, un d’ells a les Terres de l’Ebre: l’Institut d’Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya (Sant Carles de la Ràpita). La resta són l’Institut de l’Esport de Barcelona, l’Institut-Centre d’Esports de Muntanya del Pallars (La Pobla de Segur).

Així, el proper curs l’Escola d’Aqüicultura de l’Institut Els Alfacs es convertirà en el nou Institut d’Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya. El nou centre serà completament independent de l’Institut Els Alfacs, on fins aquest curs 2019-2020 s’imparteixen aquests estudis. La creació d’aquest centre implicarà un impuls en la innovació i coneixement en les empreses del sector aqüícola del conjunt del Delta de l’Ebre.

De fet, la creació del nou institut com un centre integral de formació professional serà únic a tot Catalunya, que permetrà reforçar i eixamplar les xarxes de transferència tecnològica i empresarial en què participa. Alhora, assumirà la formació permanent i ocupacional dels treballadors d’un sector fortament arrelat al municipi de La Ràpita i a la costa ebrenca.

Pel que fa als instituts de nova creació – és a dir, que el curs passat no existien- el curs que ve n’hi haurà 5 de nous a nivell de Catalunya: l’Institut Professional de Turisme Eqüestre del Maresme (Santa Susanna), l’Institut Vilafranca 2 (Vilafranca del Penedès), l’Institut Vapor del Fil (Barcelona),l’Institut Nou Palafrugell (Palafrugell), i l’Institut de Peralada (Peralada).També es crea, fruit d’una fusió entre dues escoles, un nou centre d’educació infantil i primària, l’Escola Voltregà.

Nova oferta d’ensenyaments postobligatoris

Com a novetat pel que fa als ensenyaments postobligatoris, el Departament d’Educació implantarà el Batxillerat Internacional a l’Institut Dertosa de Tortosa.

En formació professional hi ha com a novetat a les Terres de l’Ebre:

  • Cicle formatiu de grau superior de Direcció de cuina l’Institut Dertosa (Tortosa)
  • Cicle formatiu de grau mitjà de Vídeo, discjòquei i so de la família professional d’Imatge i So, a l’Institut Sòl de Riu (Alcanar). Aquest cicle fins ara era inexistent a les Terres de l’Ebre.
  • Programes de formació i inserció (PFI) d’Auxiliar de Construcció a l’Institut Manuel Sales i Ferré (Ulldecona). Aquest és el punt d’inici dels estudis de cicles formatius de grau mitjà de Pedra Natural de la família professional d’Indústries Extractives per al curs 2021-22.

Ambdós ensenyaments, a Alcanar i Ulldecona, neixen arran de la cooperació entre les conselleries d’Educació de la Generalitat de Catalunya i la Generalitat Valenciana per tal d’impulsar i coordinar conjuntament l’oferta territorial d’estudis professionals en el marc dels municipis que conformen la Mancomunitat de la Taula del Sénia. En aquest sentit, l’objectiu és augmentar l’oferta d’FP en el proper curs 2021-2022 a d’altres centres educatius del territori Sénia.

Incorporació de centres a la xarxa pública

Per al curs 2020-2021 destaca la incorporació de 3 nous centres a la xarxa pública d’educació a Catalunya: l’Institut La Vall de Tenes (Santa Eulàlia de Ronçana). Els altres dos són l’Institut escola Eixample (Barcelona) i l’Escola Ateneu Igualadí (Igualada).

El canvi de titularitat d’escoles concertades a públiques ha estat possible per l’aprovació del Decret Llei 10/2019, de 28 de maig, del procediment d’integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat. L’objectiu és enfortir el sistema educatiu activant els processos d’integració a la xarxa pública de centres que són de titularitat d’ens locals i privats.

Per tal que sigui possible cal un seguit de requisits: que respongui a necessitats d’escolarització, és a dir, que l’oferta actual de places públiques no sigui suficient; i que es faci de comú acord entre el centre educatiu i el Departament d’Educació. D’altra banda, abans s’analitza el centre i es valora la viabilitat de la conversió a escola pública, tenint en compte aspectes com l’equipament (metres quadrats de l’edifici i la superfície de pati), la situació econòmica i els recursos humans de què disposen.

Redacció – N. A.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -