Salut i bons aliments

Les begudes no alcohòliques (I)

El grup de les begudes no alcohòliques el formen l’aigua mineral i les begudes refrescants.

Una beguda no alcohòlica és la que no supera un grau alcohòlic del 0,5 % en volum, mesurat en la beguda acabada de fabricar.

Cal significar que les begudes no alcohòliques poden portar dissolts anhídrid carbònic i altres gasos, bé de manera natural o bé incorporada artificialment.

L’AIGUAPOTABLE és aquella que ha estat tractada per a ser apta per al consum humà, sense risc de contreure malalties i segons uns estàndards de qualitat determinats per les autoritats sanitàries.

Segons el procés de comercialització que tingui l’aigua de consum es pot classificar en aigua potable no envasada (és a dir, la de l’aixeta) i aigua potable envasada.

A Espanya, la qualitat de l’aigua és classificada atenent els resultats de les anàlisis de laboratori, és a dir, segons els nivells i paràmetres microbiològics, els químics i els indicadors de qualitat i radioactius establerts en la normativa vigent.

L’aigua apta per al consum pot tenir diversos graus de qualitat, segons la composició i el procés de tractament, abans de distribuir-la.

La responsabilitat de subministrar aigua de consum apta a la població és competència dels municipis, que poden exercir la gestió de manera directa o indirecta amb concessions a empreses privades, públiques o semipúbliques.

VERITAT o FALS

L’alvocat pot ajudar a perdre pes.

VERITAT. L’alvocat és sens dubte un aliment que està de moda. Una fruita rica en greixos insaturats, que al contrari del que creu molta gent en lloc d’engreixar pot ajudar a perdre pes.

Un estudi científic nord-americà publicat a la revista Nutrients així sembla demostrar-ho.

Substituir els hidrats de carboni simples o refinats de qualsevol aliment per l’alvocat augmentava la sacietat en les menjades i disminuïa la sensació de gana.

L’estudi es va realitzar amb 30 persones que tenien sobrepès i a les que se’ls va proposar dos tipus de menjar. La primera opció del menjar tenia un 76% de carbohidrats i un 14% de greixos, amb una aportació total de 680 kilocalories. I la segona opció de menjar, amb les mateixes calories i greixos, tenia menys carbohidrats. En aquests àpats els voluntaris de l’estudi havien d’ingerir mig alvocat i, després de fer-ho, asseguraven que se sentien més satisfets.

La conclusió final va ser que els menjars que contenien alvocat eren molt més satisfactòries i els deixaven amb menys gana. Com a conseqüència, també es va demostrar que en quedar més tips, la quantitat de menjar que consumien era menor.

Els alvocats no només són un aliment saciant sinó que a més, segons l’Institut Americà per a la Investigació del Càncer, també ajuden a controlar la pressió arterial, mantenen a ratlla el colesterol, contenen propietats antiinflamatòries, regulen els nivells de sucre en la sang, augmenten l’absorció de nutrients i mantenen en bon estat la pell entre altres propietats positives.

LA XIFRA

En l’alimentació actual, les proteïnes vegetals guanyen cada cop més terreny.I ho fan rivalitzant, principalment, amb la carn i el peix en els plats de cada dia.

Els llegums són la principal font de proteïnes d’origen vegetal. 100 grams de llegums secs aporten 4 vegades més de proteïnes que 100 grams d’arròs cru, o el doble que 100 gran de quinoa crua.

En el cas de la carn, una ració d’uns 100-125 grams de vedella, porc o pollastre aporta entre 20-30 grams de proteïna, mentre que una ració de 200 grams de llegums cuits aporta la mateixa quantitat.

No obstant això, s’ha de tenir en compte que la proteïna animal (la de vedella, porc o pollastre, en aquest cas) té una qualitat superior, ja que el seu valor biològic és més alt que el dels llegums. I això és així perquè les proteïnes dels llegums tenen manca d’uns determinats aminoàcids essencials; no és així en el cas dels cigrons i la soja que sí que tenen alguns d’aquest aminoàcid essencials.

Per una altra banda cal dir que el contingut de nutrients essencials dels llegums és força elevat. S’ha de tenir en compte, a més, que els llegums no contenen gluten, i per tant són un aliment ideal per a aquelles persones que no el toleren bé.

Els llegums són un component bàsic en la dieta mediterrània pel seu valor nutricional… i perquè no, pel seu baix cost.

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Et pot interessar...

Close
Close