14.3 C
Amposta

La vulneració dels drets lingüístics entre les denúncies més gestionades a l’Agència Catalana de Consum [ÀUDIO]

L'Oficina Comarcal d'Informació al Consumidor que més accions ha dut a terme és la del Baix Ebre

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El director de l’Agència Catalana de Consum, Albert Melià, ha presentat aquest matí les dades del 2023. Aquesta divideix les seves xifres en 9 categories: consultes, reclamacions, mediacions resoltes, laudes emesos, total d’establiments adherits a la JACC, denúncies, actuacions inspectores, sancions i alumnes a l’escola del consum.

Consultes

D’aquestes dades en destaca, en primer lloc, un augment del 27,18% en consultes que es tradueix en 2.747, i d’aquestes van gestionar 1.116 reclamacions, en el conjunt de la vegueria de les Terres de l’Ebre. D’entre les consultes ateses, les més destacables estan relacionades amb el subministrament d’electricitat, gas i aigua, destacant per sobre de totes, l’energia elèctrica. En segon lloc, també en destaca els serveis de telecomunicacions i internet amb un 16%; les incidències relacionades amb la compra de productes com els vehicles, electrodomèstics o el mobiliari, amb el 15%; i finalment com a xifra destacable, hi ha un 12% de reclamacions sobre serveis financers. L’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor que més accions ha dut a terme és la del Baix Ebre.

Reclamacions

El total de les reclamacions gestionades per l’Agència Catalana de Consum a les Terres de l’Ebre ascendeix al 63,9% resoltes per la via de la mediació o de l’arbitratge de consum. D’aquestes, 596 reclamacions s’han solucionat per la via de la mediació, i la resta per la via del laude arbitral.

Denúncies

Una de les dades més rellevants del 2023 és l’augment de les denúncies en un 73,58%, que sumen un total de 92 denúncies presentades a l’Agència, de les quals el 65% corresponen a casos en què els consumidors han vist vulnerats els seus drets lingüístics en el marc d’una compra o una contractació.

Albert Melià, director de l’Agència Catalana de Consum

Sancions i Activitats Inspectores

Una altra de les dades rellevants a les Terres de l’Ebre ha estat l’augment de l’activitat sancionadora. Les actuacions de control dutes a terme durant aquest 2023 han derivat en un total de 6 expedients sancionadors, per un import que ascendeix a 20.000€. Aquesta xifra dobla la de l’any 2022. Els principals motius d’aquesta activitat sancionadora van relacionades amb problemes amb la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda. També hi ha la inclusió de clàusules abusives i pràctiques que limiten els drets dels consumidors, i la vulneració de drets lingüístics.

Les activitats inspectores s’han vist reduïdes en un 27,97%, que en xifres es tradueix en 291 actuacions inspectores i de control de mercat. Aquestes representen un 3,7% del total d’inspeccions dutes a terme al conjunt de Catalunya. D’aquestes 291 actuacions, el 66% es van fer iniciar d’ofici, és a dir, per iniciativa pròpia de la inspecció de l’agència catalana de consum, i la resta, el 34% són procedents de denúncies presentades per la ciutadania o per altres administracions públiques.

Redacció L.P.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -