14.3 C
Amposta

El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova restaura l’últim vagó de calefacció amb vapor

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

L’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova gestora del Museu del Ferrocarril ha finalitzat els treballs de restauració del furgó calderí numerat com JVT 306.260, últim testimoni dels més de 400 furgons dedicats a donar vapor a baixa pressió per alimentar les calefaccions dels trens quan es van retirar les locomotores a vapor. Aquests vehicles van estar en servei fins als anys 80, quan es va substituir la calefacció a vapor per l’elèctrica.

La restauració ha consistit en un desmuntatge integral de tot el vehicle per poder actuar en les nombroses corrosions, fissures i deformacions tant del xassís com de la carrosseria, sent necessari la substitució de nombrosos elements. Pel que fa a la fusteria s’ha hagut de substituir completament, ja que la fusta original es trobava en un estat irrecuperable per al resultat que es volia obtenir de la restauració. Un cop sanejat completament tot el xassís, s’ha sorrejat, emprimat i pintat de negre, s’ha instal·lat la totalitat de les fustes pintant el vehicle amb el gris original de la sèrie, dotant-lo de les retolacions necessàries.

Pel que fa a la caldera interior, no s’ha recuperat funcionalment, ja que l’evident manca de manteniment en els últims temps de funcionament, juntament amb el pas dels anys a la intempèrie, han fet que no sigui possible, però s’ha fet una restauració estètica per poder exhibir i explicar com era el funcionament del vehicle i la seva utilitat.

L’operació de restauració s’ha desenvolupat en dues fases, una primera d’un any duta a terme per voluntariat d’APPFI i una segona de cinc mesos amb personal contractat amb un cost de 71.911,89 € sufragats pel mateix Museu, el Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Amb aquesta restauració el Museu de Móra la Nova disposarà d’un vehicle singular per a poder circular amb el tren turístic “lo Caspolino”.

Redacció

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -