Després de disset anys establert al cor del delta de l’Ebre, sota la marca Deltebre Dansa, el festival internacional d’arts escèniques Vertebra Dansa va iniciar aquest dilluns una nova edició tornant a Tortosa. El projecte del ballarí i coreògraf Roberto Olivan, que va nàixer, precisament, a la capital del Baix Ebre l’any 2004, «torna a casa» convertit en un dels esdeveniments de referència en l’àmbit internacional, tant pel que fa a formació de professionals de la dansa com en l’oferta del seu programa d’espectacles. En aquesta edició, hi participen 150 ballarins d’arreu del món. El festival, per primer cop, s’obre a les danses urbanes i manté l’oferta formativa oberta al gran públic amb 192 persones inscrites.

Després d’un període inicial a Tortosa, el festival va establir la seva base d’operacions a Deltebre entre 2008 fins a l’any passat. Va marxar, llavors, per la manca de suport institucional al projecte. Enguany «torna a casa«, segons ha celebrat el mateix Olivan, qui ha dedicat agraïments a totes les administracions locals que li donen suport (els ajuntaments de Tortosa, principalment, però també Roquetes).
«Per a mi és clarament una continuació, una etapa de renovació i una tornada a casa. És una tornada a la llar perquè tot això ja sabem que va començar aquí a Tortosa», ha declarat el coreògraf i responsable de l’esdeveniment. Més de dues dècades després de posar en marxa el projecte, Olivan celebra ara que «les coses han canviat«, no només pel festival «sinó per tot el que està passant a les Terres de l’Ebre, pel que fa a les arts escèniques: és el somni que tenia en aquell moment».
En aquesta edició, la gran carpa circense s’ha plantat just davant del teatre auditori Felip Pedrell, immers en les obres de reforma i ampliació. Serà l’escenari principal que albergarà la majoria d’espectacles (n’hi ha de programats totes les nits de la setmana) i també una part dels tallers professionals, que també tenen lloc al seminari, amb tres carpes i els espais comuns d’allotjament per als assistents.
Al parc municipal Teodor Gonzàlez, una carpa acull els participants en els tallers de creació comunitària, oberts al públic en general, on treballaran amb dos professors per donar forma a un espectacle que es representarà diumenge, la jornada de cloenda.

Remarca Olivan que Vertebra Dansa manté bona part de l’essència de Deltebre Dansa i les edicions anteriors. «Significa que el professorat que tenim és de primer nivell, dins la dansa i el circ contemporanis», apunta.
Enguany, la gran novetat és la introducció de les anomenades danses urbanes, popularitzades per l’auge d’artistes com Rosalia, amb els seus espectacles. «Clarament, tot aquell món que veiem com a música pop comercial, també està entrant en altres lectures que no siguin només l’estètica», indica. Entre el professorat, per exemple, hi ha dos ballarins que giren amb Madonna.
Entre les ballarines professionals assistents, Ariadna, de Milà, que ve per primera vegada al festival, explica que el seguia des de fa molts anys. «Enguany ho he aconseguit. Hi ha una recerca en dansa que m’interessa molt i també artistes amb molt valor internacional. És molt bo venir aquí per estudiar», ha apuntat. Assegura que ja té experiència en aquest tipus de festivals, però confia aprofitar l’aprenentatge tècnic assistint a un taller intensiu, al mateix temps que veure espectacles i contactar amb altres ballarins i coreògrafs.
Isabelle, que ve de Noruega, ja havia participat l’any passat al Deltebre Dansa. «És un festival molt especial: la comunitat i el valor de la gent que ve aquí. I hi ha un molt bon programa, bons professors. És la pràctica, però també una mica les vacances: una experiència molt bonica», ha indicat. Apunta que el canvi d’emplaçament permetrà als ballarins compartir espais d’allotjament de forma més propera, però remarca que «l’esperit del festival és el mateix«.
«Dinamitzador cultural»:
L’alcaldessa de Tortosa, Mar Lleixà, ha assistit al tret de sortida del festival, que té lloc just poques hores després que la ciutat hagi tancat les portes de la XXIX edició de la Festa del Renaixement. «És un senyal més d’aquesta aposta per tot el món cultural de la nostra ciutat perquè tenim molt clar que és una palanca de transformació, un dinamitzador cultural de primer ordre», ha manifestat, tot subratllant la voluntat de convertir Tortosa en un «epicentre de la dansa» en l’àmbit internacional. Lleixà també ha volgut valorar la formació oberta al públic oferint «oportunitats per a tothom«, més enllà dels professionals.

També el tinent d’alcalde d’Obres Públiques i Cultura, Jordi Jordan, ha celebrat que el festival pugui ja utilitzar la nova sala del teatre auditori Felip Pedrell, que s’està reformant. Jordan ha volgut recordar també que, al marge d’aquest equipament i el parc municipal, Vertebra Dansa també preveu actuacions en espais històrics com la plaça de l’Absis de la Catedral o al Museu de Tortosa. Un fet, ha assegurat, que permet «donar vida a la ciutat històrica» i dinamitzar el municipi.
ACN


