14.3 C
Amposta

Quin és el pla de reobertura d’escoles i instituts?

Els centres dels territoris en fase 2 obriran a partir de l'1 de juny, per donar suport, sobretot, als alumnes que acaben una etapa

El més vist

La Regió Sanitària Terres de l’Ebre podria encapçalar el desconfinament a Catalunya

El ministeri de Sanitat nega que hagi acceptat la petició de la consellera de Salut, Alba Vergés, perquè Catalunya utilitzi les regions sanitàries i...

La recollida de cirera comença a la Ribera d’Ebre amb millors previsions que l’any passat

La recollida de la cirera, que obre la campanya de la fruita dolça a la Ribera d'Ebre, ha començat amb retard per les pluges...

La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre és la menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya

Les Terres de l'Ebre són la regió menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya. La baixa densitat de població ha beneficiat el territori ebrenc...

L’ICS Terres de l’Ebre crea una Unitat domiciliària per recollir mostres per a PCR

La Gerència Territorial de l’ICS a les Terres de l’Ebre, arran de la COVID-19, ha constituït la Unitat de Recollida de Mostres, integrada per...
- Advertisement -
- Advertisement -

Les escoles i instituts dels territoris en fase 2 tornaran a obrir les portes a partir de l’1 de juny. En principi, si el Ministeri de Sanitat ho confirma, les Terres de l’Ebre seran una de les regions catalanes que estarà en aquesta fase. L’obertura serà per oferir suport a l’alumnat i a les famílies, no per fer classes lectives.

El document reconeix que “demanar als centres que revertissin la programació a la presencialitat seria un esforç eixorc i excessiu, que, a més, trencaria de manera innecessària la dinàmica de l’alumnat”. I afegeix encara la possibilitat que “un nombre important de famílies” no acceptés portar els seus fills a l’escola mentre no hagi acabat l’alerta sanitària.

Per què s’ordena aquesta reobertura?

“És voluntat del Departament poder atendre de manera personalitzada i presencial aquells alumnes que ho requereixin” i que “tot l’alumnat tingui l’oportunitat d’assistir al seu centre en algun moment d’aquest final de curs” si la situació de desescalada ho permet. Per assolir: “el suport lectiu i d’orientació, fent especial èmfasi en els finals d’etapa educativa; l’acompanyament tutorial i emocional de tot l’alumnat; i facilitar la planificació dels diferents escenaris del curs 2020-2021 en cada centre, tot incidint en el treball organitzatiu del retorn.”

Cada centre haurà d’elaborar un pla específic d’obertura per decidir com s’organitza i per “garantir, d’una manera extremadament estricta, les condicions de salut de l’alumnat i del personal docent i no docent”. El pla estableix la possibilitat, sempre de “caràcter voluntari”, de fer “acció educativa presencial” en els centres de primària, de secundària i batxillerat i de formació professional, per als alumnes que acaben etapa, que han d’obtenir titulació i que han de superar proves d’accés.

És a dir, per als alumnes de sisè de primària, per “donar suport a la finalització d’etapa” i al pas a secundària; i per als alumnes de 4t d’ESO, 2n de batxillerat i final de formació professional, per “donar suport a l’assoliment d’aquest objectiu”. Això comporta, especifica el pla, “un retorn gradual de l’alumnat, amb horaris esglaonats i garantint en tot moment les mesures d’higiene i prevenció i el distanciament físic de 2 metres.

Caldrà distribuir els alumnes en grups reduïts, de fins a 13 alumnes a primària i 15 a secundària, com a màxim. De tota manera, els centres hauran de continuar oferint classes a través d’internet, com fins ara, fins a final de curs. El document estableix la possibilitat que els centres ofereixin atenció tutorial als alumnes, individualitzada o en grups reduïts, i també a les famílies quan ho considerin necessari.

Pel que fa a les llars d’infants, el Departament n’autoritzarà la reobertura, en els territoris en fase 2, sempre que confirmin el compliment de les mesures de prevenció sanitàries i d’higiene, i d’adequació dels espais. El pla especifica que ha de ser amb un “màxim de 5 infants per espai”, que “en cap cas” poden tenir entre 0 i 1 anys, perquè són el grup de més vulnerabilitat per la immaduresa del seu sistema immunitari. A més, no podran oferir servei de menjador. El pla admet que adoptar aquestes mesures presenta “una notable dificultat” i que “en molts casos” comporta una “necessària disminució”, del nombre d’infants que podrà acollir cada llar. En aquest sentit, estableix que les llars d’infants que no puguin acollir tots els infants que tenien matriculats “prioritzaran els infants els progenitors dels quals hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo”.

El pla presentat també fa referència al pròxim curs escolar, que ha de començar al setembre, i ja apunta que “cal plantejar noves mesures organitzatives, de funcionament i curriculars”. En aquest sentit, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha volgut remarcar que “començarem un curs que serà inèdit en la seva realitat”. I ha volgut afegir la següent reflexió: “Venim d’una emergència sanitària; al setembre estarem en una emergència educativa.”

Dins d’aquesta “emergència educativa”, ha admès que el curs començarà amb mesures de protecció civil i sanitat pública que potser no seran tan restrictives com les actuals, però que, en qualsevol cas, “existiran”. El pla estableix que, “fora ja de l’estat d’alarma i de les fases de desescalada, l’assistència a les activitats lectives haurà de retornar a la seva obligatorietat”. Avança que caldrà reconvertir els espais de cada centre per poder acollir grups classe “de 13 alumnes màxim a infantil i primària i 15 a secundària i altres estudis”.

Avança també que la primera setmana de juny el Departament farà públiques les orientacions perquè els centres elaborin un “pla de contingència per al curs 2020-2021” que “garanteixi el màxim de presencialitat possible de tot l’alumnat”. Un pla que els centres hauran d’enllestir abans que acabi el mes i que haurà de preveure mesures davant “un hipotètic rebrot de la pandèmia”, sobretot per garantir “la connectivitat de l’alumat” i els seus recursos pedagògics.

Redacció – J. V.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

El Premi llibresebrencs.org reconeix el talent literari dels joves de les Terres de l’Ebre

Aquest cap de setmana, en el marc de Litterarum Móra d'Ebre i de Fira de Llibres Ebrencs —que s'han celebrat en un format digital—...

El Suprem prohibeix les estelades o banderes LGTBI+ a les façanes dels edificis públics

La Sala III del Tribunal Suprem ha emès una sentència que estableix com a doctrina que “l’ús, fins i tot ocasional, de banderes no...

Santa Bàrbara suspèn les Festes Majors

Molts municipis de les Terres de l'Ebre estan anunciant l'anul·lació de les Festes Majors, el darrer en fer-ho ha estat el de Santa Bàrbara,...

La Policia Local de la Ràpita posa 9 sancions per incompliment de mesures aquesta setmana

La Policia Local de la Ràpita s'ha fet més visible aquest cap de setmana en les zones més turístiques de la població. El cos...

Alguns infants de les Terres de l’Ebre tornen a l’escola bressol marcada per les mesures de seguretat

Una de les escoles bressol que ha obert aquest dilluns és la llar municipal Xip Xap de Sant Carles de la Ràpita (Montsià). Amb...
- Anunci -
- Anunci -