14.3 C
Amposta

Naix el Col·lectiu Cultura Terres de l’Ebre per reivindicar la identitat i professionalitat del sector

La plataforma creativa connectarà i vincularà els agents culturals i es proposa crear una marca única per als festivals

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El Col·lectiu Cultura Terres de l’Ebre s’ha presentat aquest dimarts a Amposta, al Centre d’Art Lo Pati. És una entitat impulsada per la gestora cultural Xènia Gaya i ideada per fer xarxa i vincular tots els agents i promotors culturals del territori, una plataforma digital creativa on “connectar el talent de proximitat”. El Col·lectiu també vol reivindicar la feina feta a l’Ebre els últims anys, “una autèntica revolució cultural”, per mostrar “amb orgull” les potencialitats i la identitat de les iniciatives en les àrees metropolitanes, on es concentra el 85% del sector cultural del país. L’objectiu és crear una marca única per als festivals ebrencs i que la cultura sigui un actiu i un pol d’atracció important del territori.

El Col·lectiu Cultura Terres de l’Ebre vol crear una marca única i amb identitat per als festivals ebrencs, incentivar les contractacions de professionals de l’Ebre –han creat un directori- i sobretot que els joves trobin oportunitats laborals en el sector cultural sense marxar de casa.

Xènia Gaya, impulsora del Col·lectiu Cultura Terres de l’Ebre en la presentació de la plataforma. ACN

Com ha remarcat la impulsora de la plataforma, Xènia Gaya, gestora cultura resident a Ulldecona (Montsià), es tracta de connectar el talent cultural de proximitat i crear “veu pròpia”. Gaya ha assenyalat que es tendeix a contractar professionals que treballen a les àrees metropolitanes per serveis “que es poden aconseguir a la vora de casa”. “Ens adonem que contracten comunicadors o dissenyadors a Barcelona perquè coneixem algú que viu allí, quan al poble del costat podem trobar fins i tot un traductor de xinès. Fascinant… per què hem d’anar a València o a Madrid?”, ha qüestionat.

El sector professional de la cultura es concentra a les grans metròpolis, amb un 85% dels treballadors culturals censats a Barcelona, però la cultura s’estén a les “àrees no metropolitanes”, com les anomena Gaya, i és la que l’associació vol reivindicar i potenciar. L’Ebre ha viscut els últims anys “una autèntica revolució cultural”, com ha destacat Aïda Boix, directora de Lo Pati. Al Centre d’Art de les Terres de l’Ebre s’hi ha fet la presentació i s’hi han reunit una cinquantena d’agents culturals, gestors, productors, artistes, directors de festivals i d’equipaments ebrencs –i de fora del territori-.

L’entitat ja aglutina vint festivals de diferents disciplines culturals de les quatre comarques de l’Ebre que treballaran perquè la cultura sigui un dels principals eixos de l’atractiu del territori i s’impulsarà un segell cultural propi i compartit. “Tenim unes potencialitats que de vegades no ens creiem. Fora complexos. Estem aquí per reivindicar-nos des de la perifèria de la perifèria amb orgull i portant projectes endavant amb identitat i amb la nostra forma de fer les coses, tant d’aquí. No tenim res a envejar sinó moltes virtuts que altres no tenen”, ha dit Agustí Vericat, dinamitzador cultural i membre del col·lectiu.

Agents i promotors culturals de les Terres de l’Ebre reunits al centre d’art Lo Pati d’Amposta en la presentació del Col·lectiu Cultura. ACN

La plataforma fa un any i mig que es va gestar i ha començat a créixer de la mà de Gaya, gestora cultural amb un llarg recorregut professional en el camp de la gestió, la producció i la recerca de finançament de projectes culturals. L’associació treballa ja amb 6 municipis i té més de 100 professionals identificats. Enguany es vol arribar a tots els pobles ebrencs i preveu que pot triplicar i comptar amb més de 300 agents culturals.

El projecte s’estrena a l’Ebre però es vol portar a altres zones “cosmopolites rurals” en els pròxims dos o tres anys. Compta amb el suport de la Diputació de Tarragona, ha estat guardonat amb la primera Beca Irene Vázquez de Eada de la Business School de Barcelona, i ha estat finalista al programa Impulsa de la Fundació Catalunya. Per donar-se a conèixer estrena la campanya ‘Fem match cultural’.

En l’àmbit educatiu, Col·lectiu Cultura treballa per vincular la formació i les empreses amb la col·laboració amb el cicle formatiu superior d’Audiovisual de l’Institut de l’Ebre, que crearan la peça audiovisual de presentació de Festivals Terres de l’Ebre.

ACN

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -