14.3 C
Amposta

Montserrat Costafreda, responsable de Benvinguts a Pagès: “Han passat per les explotacions catalanes més de 130.000 persones”

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Una de les iniciatives més fascinants que ofereix Catalunya és Benvinguts a Pagès La Festa. Aquest esdeveniment ofereix a la gent l’oportunitat de connectar amb els productors i pagesos locals, conèixer les seves històries i els seus productes, i gaudir d’una experiència autèntica a les explotacions agroalimentàries de tot Catalunya.

El cap de setmana del 30 de setembre i l’1 d’octubre la demarcació oferirà 61 experiències repartides per tot el territori, amb un total de 13 explotacions, 16 restaurants de proximitat, 20 allotjaments rurals, 10 activitats complementàries i 2 elaboradors alimentaris. 

Hem tingut l’oportunitat de parlar amb Montserrat Costafreda, responsable del projecte Benvinguts a Pagès, per aprofundir en aquesta iniciativa i descobrir el que els visitants poden esperar en l’edició d’enguany.

Què pot esperar el públic que participi a Benvinguts a Pagès La Festa en aquesta edició?

Els productors/es i pagesos/es de Catalunya ens obren les portes de casa seva per què la ciutadania puguem conèixer el seu dia a dia, com treballen, d’on venen els productes que consumim cada dia… És una gran oportunitat per viure una experiència única, acostar la ciutadania al sector agroalimentari i comprar directament al productor/a.  Aquesta 8a edició comptem amb explotacions noves que es tradueix amb més diversitat de productes.

Quines són les principals novetats i canvis respecte a edicions anteriors de l’esdeveniment?

Benvinguts a Pagès La Festa manté l’essència, que són les visites gratuïtes a les explotacions. En els darrers anys hem anat incorporant altres agents: restaurants, allotjaments, activitats complementàries… i enguany hi sumem els elaboradors alimentaris i artesans. És una prova pilot implementada a 3 comarques (Conca de Barberà, la Ribera d’Ebre i l’Alta Ribagorça) que esperem que l’any que ve s’implementi a tot el territori. Són empreses que no disposen d’una explotació agrària pròpia però que igualment contribueixen a enaltir el conjunt d’empreses agroalimentàries catalanes, comprant la matèria primera per elaborar els seus productes a explotacions locals.

També hem millorat la web, amb un nou motor de cerca, noves funcionalitats que faciliten la planificació i reserva de visites. Això beneficia tant a les explotacions, que els permet organitzar-se millor, com al ciutadà, ja que hem incorporat elements com les visites pet friendly, accessibilitat, informació del parking, etc…

Com afecta Benvinguts a Pagès als productors locals i a la promoció dels productes agroalimentaris de Catalunya?

L’agroalimentari és el primer sector econòmic del país. És, doncs, un sector estratègic i com a tal requereix d’una visió estratègica i accions dirigides al seu prestigi. Quan la ciutadania s’acosta i coneix tot el que hi ha darrere d’una ampolla de vi de la Terra Alta, la feina que en un gra d’arròs del Delta… ho valora i ho aprecia. Creiem que això impacta en la percepció que té el ciutadà del producte de proximitat.

Quina és la importància de la reserva prèvia a través del nou lloc web per a les activitats de l’esdeveniment?

És important perquè les explotacions es puguin organitzar bé el cap de setmana i perquè les famílies planifiquin de la millor manera les seves sortides. Les visites estan limitades a un número de participants per no col·lapsar i distribuir-nos durant el cap de setmana. Els pagesos, pageses, productors i productores de Catalunya estan encantats de rebre’ns, però els ho hem de posar fàcil.

Podries explicar com l’ús de la venda directa, del productor al consumidor, influeix en els hàbits de compra i en la valoració dels productes locals?

Els productors ens expliquen que, quan reben visitants, hi ha un abans i un després pel que fa al la visita a una explotació. Quan ens expliquen el procés d’elaboració del vi, la gent que hi ha implicada, les hores… aquell got de vi el tastem diferent. Per valorar un producte l’hem de conèixer i el Benvinguts a Pagès posa cara al producte que, quan anem al mercat o supermercat, trobem a les lleixes. Amb això ens referim en els hàbits de compra.

Com creieu que aquesta iniciativa contribueix a descongestionar les zones turístiques i promou la diversificació de l’oferta turística a Catalunya?

Com explicava la companya de l’Agència Catalana de Turisme a la presentació, la iniciativa de Benvinguts a Pagès, des d’un punt de vista turístic, ajuda a la desconcentració, és a dir, a repartir les activitats turístiques pel territori; també, a la diversificació de l’oferta turística; la despesa, que queda distribuïda entre diferents agents del territori; i finalment, la desestacionalització del turisme.

Quin paper juguen els elaboradors alimentaris i petits artesans en aquest esdeveniment i quines regions estan involucrades en aquesta iniciativa?

Enguany hem volgut incloure una nova categoria d’agents, els elaboradors alimentaris i petits artesans, que poden participar i obrir les portes dels seus projectes a la població. Venen recomanats explícitament per les explotacions agropecuàries.

És una prova pilot iniciada el enguany, a les comarques de la Conca de Barberà, la Ribera d’Ebre i l’Alta Ribagorça. Tenim 5 elaboradors alimentaris que s’estrenen en aquesta primera prova, del sector carni, oleícola, patés…

Volem donar a conèixer els processos d’elaboració de productes en obradors de Catalunya, tot connectant-los amb consumidors interessats en productes elaborats, artesanals i de qualitat.

Quins són els principals reptes i oportunitats que veieu per a Benvinguts a Pagès en el futur?

Internacionalitzar el projecte: ser capaços d’atreure públic de la resta de països europeus on ja tenen cultura de visitar i comprar directament als pagesos (França, Itàlia, etc.) i buscar aquest producte agroturístic també a Catalunya

Com heu vist evolucionar l’assistència i l’interès del públic en aquest esdeveniment al llarg dels anys?

Des que vam començar el Benvinguts a Pagès La Festa el 2016, han passat per les explotacions catalanes més de 130.000 persones. L’edició 2020 es va haver de fer online per la pandèmia i després vam notar un cert retrocés, com totes les activitats celebrades a l’aire lliure. En l’edició d’enguany esperem superar les xifres de l’any passat (34.000 persones) i tornar a les dades prepandèmia.

Què destacaries com a principal valor afegit que ofereix Benvinguts a Pagès La Festa als visitants i a la comunitat local?

‘Benvinguts a Pagès’ permet descobrir els petits tresors del territori i posar en valor un sector estratègic, vital per nosaltres perquè ens dona el que mengem i també pel territori perquè el manté viu. Com deia, hi ha un abans i un després entre la gent que ve a fer les visites perquè la gent s’adona del valor i l’esforç que hi ha al darrere.

Redacció- X. Ll

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -