El Campus Terres de l’Ebre va acollir dissabte la XV Jornada d’Educació Infantil sota el títol “Mirada atenta a l’educació Infantil. Aprenentatge amb sentit”. Aquesta jornada es va centrar bàsicament en la innovació en les pràctiques d’ensenyament aprenentatge i hi van participat 135 docents i estudiants d’educació de les Terres de l’Ebre.
Els objectius de la trobada formativa són, principalment, actualitzar les pràctiques d’ensenyament a partir de metodologies centrades en l’aprenent i promoure la personalització de l’aprenentatge amb sentit entre l’alumnat d’educació infantil. Uns objectius que s’han abordat a través de ponències teòriques i experiències de bones pràctiques aplicades a diferents centres.
La conferència inaugural va anar a càrrec del CESIRE, Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa del Departament d’Educació, i es va centrar en donar eines i estratègies per treballar un aprenentatge significatiu, profund i en sentit a l’aula. Les ponents van emmarcar aquesta necessitat en el fet de “transformar l’educació per a transformar el món a partir de currículums centrats en problemes i projectes”, en la línia del que conclou l’últim informe mundial de la Comissió Internacional sobre els Futurs de l’Educació de la UNESCO.
A continuació es van compartir una mostra d’experiències dutes a terme a diversos centres: d’una banda, “Com m’imagino la gent que viu al costat de casa meva?” un treball de l’escola Consol Ferré d’Amposta per visibilitzar i normalitzar la diversitat familiar existent; d’altra banda, “L’hort i el galliner a infantil” de l’escola Sant Jordi de Vilanova i la Geltrú, un espai d’experimentació a l’aula on els alumnes qüestionen, experimenten i descobreixen sobre el seu entorn, i, finalment, el projecte “Venir a l’escola en bicicleta” de l’Escola de Pràctiques de Tarragona.
Josep Holgado, coordinador de les jornades i coordinador d’ensenyaments d’Educació Primària del Campus Terres de l’Ebre, explicava que “l’aprenentatge amb sentit es basa en la premissa de que l’activació d’un coneixement previ ajudi a construir un nou coneixement associat” i argumentava que “aquesta metodologia beneficia l’alumnat, principalment perquè se centra en ells mateixos i els fa responsables d’investigar i descobrir a través de la motivació i la curiositat, alhora que fomenta el treball cooperatiu i col·laboratiu”.
Edició darrere edició, el professorat en actiu i l’alumnat del campus assistent valora positivament la trobada tant per l’interès de les temàtiques seleccionades a l’hora d’actualitzar la seva formació com per l’oportunitat de retrobar-se amb companys i companyes i fer contactes.
La jornada està organitzada pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, el Campus Terres de l’Ebre de la URV, l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV i el Moviment de Mestres de les Terres de l’Ebre per a la Renovació Pedagògica (MRPTE) i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tortosa.
Redacció