14.3 C
Amposta

Les escoles bosc reclamen l’homologació com a espais d’educació

Es reivindiquen amb el suport de l’Ateneu Cooperatiu, ja que l'escenari generat per la pandèmia de la COVID-19 fa que aquests projectes basats en l’educació dins la natura i a l’aire lliure tinguin més sentit que mai

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

L’escenari d’incertesa generat per la crisi sanitària de la COVID-19 ha servit també per donar un major sentit a les escoles bosc, un model d’aprenentatge actiu basat en l’observació i l’experimentació directa en la natura. Fa dècades que existeixen i n’hi ha una desena a tot Catalunya, però el fet de no estar homologades com espais d’educació i aprenentatge, com sí que passa en d’altres països europeus, va en detriment de la seua visibilització.

Aquesta situació i la necessitat de posar en valor aquests projectes educatius vinculats a l’entorn natural es va posar damunt la taula en una conversa virtual impulsada per l’Ateneu Cooperatiu Terres de l’Ebre a través del seu canal de YouTube en la qual es van abordar els reptes i oportunitats per aquestes escoles derivats de l’actual situació. Així el fet de fer classe a l’aire lliure i les baixes ràtios d’alumnat que aquests projectes sostenen són elements clau a l’hora de garantir les mesures sanitàries que s’aconsellen per evitar la propagació del virus.

En aquesta conversa virtual hi van intervenir Eva Campomar, del Bosc Escola Tataküa (Amposta); Arantxa Luque, del Saüc Escola Bosc (Montgai-Lleida); Eva Orteu d’A Cau de Bosc (Tarrés – Lleida); i Laura Cecília d’Arrels Escola Bosc (Bellver de Cerdanya – Lleida), i van remarcar els beneficis que per al sistema immunològic dels xiquets i xiquetes té la natura tot assenyalant, a més a més, que hi ha i investigacions científiques que constaten les dificultats que té aquest virus per propagar-se en un entorn natural. Les quatre escoles bosc estan integrades a l’Associació Nacional d’Educació en la Natura (EDNA), d’àmbit estatal, que recentment ha donat a conèixer un protocol perquè aquests espais d’educació s’adaptin també a la situació actual.

L’altre gran repte que té al davant aquesta associació és el d’aconseguir una homologació com espais d’aprenentatge i educació. “La gent que estem al capdavant d’aquestes escoles som gent formada i aquest model pedagògic està homologat a molts països fins i tot amb experiències a primària i secundària”, assenyala Eva Campomar de Tataküa. De fet, aquest projecte molt vinculat a l’Ateneu Cooperatiu Terres de l’Ebre col·labora en diverses escoles d’educació infantil i primària de les Terres de l’Ebre, on hi ha xiquets i xiquetes que segueixen una escolarització compartida: uns dies a l’escola bosc i uns altres a l’escola convencional.

“Des de l’Ateneu creiem que és molt important donar visibilitat a aquests projectes perquè també fomenten els valors de cooperació i de respecte a l’entorn natural”, assenyala per la seua banda, Aina Elies, tècnica de l’Ateneu Cooperatiu Terres de l’Ebre.

La propera conversa virtual per YouTube serà el dijous, 9 de juliol i anirà sobre transició energètica.

Redacció – E. C.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -