L’Ajuntament de Tortosa ha constituït aquest dijous la nova Taula de Comerç amb l’objectiu d’impulsar accions consensuades amb el sector per reforçar i dinamitzar el comerç de proximitat de la ciutat. La primera reunió ha servit per presentar les línies de treball d’aquest nou òrgan de participació a representants de les principals entitats comercials, empresarials i de restauració del municipi.
A la sessió hi han participat membres de la federació comercial, de serveis i hostaleria Tortosa Més; l’Associació de Venedors del Mercat; la Cambra de Comerç de Tortosa i l’Associació d’Empresaris de les Comarques de l’Ebre (AECE). També s’havia convocat l’associació de restauració Platigot i l’Associació de Comerciants del Nucli Antic de Tortosa.
L’alcaldessa de Tortosa, Mar Lleixà, ha explicat que la posada en marxa de la Taula de Comerç busca establir un espai de treball conjunt amb el teixit comercial local. «La idea és recollir idees i propostes per dinamitzar el comerç de quilòmetre zero, aquell que ofereix una atenció personalitzada als clients i una major confiança a la ciutadania», ha afirmat Lleixà.
La reunió també ha comptat amb la presència de la regidora de Comerç, Sònia Rupérez; el regidor d’Urbanisme, Jordi Jordan; la regidora de Serveis, Marga Abelló, la regidora de Llengua Catalana, Pilar Caballé, i el regidor de Mobilitat, Seguretat Ciutadana i Convivència, Francesc Vallespí.
Durant la trobada, el govern municipal ha avançat alguns dels projectes que es volen desplegar en els pròxims mesos. Entre les iniciatives destaca la futura redacció del Pla Especial d’Usos i Activitats, així com les campanyes dinamització comercial previstes per als mesos de maig i juny i les accions programades per al segon semestre de 2026.
Pel que fa al nou pla d’ordenació comercial, aquest document regularà els usos comercials i econòmics de la Ciutat Històrica en el marc del Pla de Barris de la Generalitat. El consistori preveu identificar zones prioritàries per afavorir la implantació de nous negocis i, al mateix temps, protegir el comerç tradicional. La finalitat és garantir una convivència equilibrada d’usos i evitar tant la saturació com la desertificació comercial.
Entre les mesures plantejades també figurà l’elaboració d’un inventari de locals buits i espais comercials, així com la posada en marxa d’accions d’urbanisme comercial per coordinar les polítiques d’Urbanisme i Comerç. Amb això, l’Ajuntament pretén fomentar la recuperació d’espais sense activitat i contribuir a la regeneració econòmica i urbana del nucli històric.
Finalment, el consistori ha anunciat la voluntat d’optar a línies d’ajut de la Generalitat per completar el finançament de les diferents actuacions. La Taula de Comerç també tindrà en compte les conclusions de l’informe sobre el comerç de Tortosa elaborat per la Càtedra d’Economia Local i Regional (CELiR) de la Universitat Rovira i Virgili ara fa un any.
Redacció A.M


