14.3 C
Amposta

L’acte Som Turisme constata la tendència a l’alça de l’activitat turística a la Costa Daurada i a les Terres de l’Ebre

Durant l’acte s’han reconegut sis iniciatives impulsades pel sector turístic amb el lliurament dels Premis Jordi Cartanyà

El més vist

spot_img
- Advertisement -
- Advertisement -

L’activitat turística a la demarcació de Tarragona continua creixent. Aquest 2024 l’ocupació turística ha augmentat un 5,6% a la Costa Daurada i un 2,7% a les Terres de l’Ebre respecte l’exercici anterior, amb més de 20,7M de pernoctacions i 5,5M d’arribades en total. Així s’ha posat de manifest aquest dimecres durant l’acte Som Turisme, organitzat per la Diputació de Tarragona a través del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, i que aplega anualment el sector turístic de les dues marques turístiques que gestiona. L’acte ha servit també per presentar el nou Pla conjunt de promoció turística de l’interior de la Costa Daurada, un instrument creat per donar resposta a les inquietuds de la destinació que permetrà promocionar els territoris d’interior de manera conjunta i coordinada. A més, durant l’acte s’han reconegut diverses iniciatives empresarials destacades a través del Premi Jordi Cartanyà de Turisme. El Càmping Sangulí, el Festival Terra Roja, el projecte de turisme astronòmic Mizar Xperience S.L., l’eco celler Kensho, la iniciativa Cicla Priorat BTT i la proposta web Els 3 Regnes han estat els projectes guardonats enguany.

Durant l’acte, que s’ha celebrat enguany al Teatre l’Artesana de Falset, la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, ha felicitat i ha posat de relleu la importància del sector turístic «que fa que el nostre territori bategui i sigui més competitiu». A més, ha posat de manifest que des de la Diputació, a través del Patronat de Turisme, «continuem treballant per la desestacionalització per tal d’incrementar i millorar l’experiència turística al conjunt de la Costa Daurada i a les Terres de l’Ebre». Per la seva part, el president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Carlos Brull, ha destacat la tasca que realitza el Patronat en col·laboració amb el sector per assolir la diversificació de productes, tot potenciant els actius consolidats i treballant en noves iniciatives com el Pla conjunt de promoció turística de l’interior de la Costa Daurada. La delegada del Govern de la Generalitat al Camp de Tarragona, Lucía López, ha felicitat el sector per les excel·lents xifres de creixement i les bones perspectives de futur.

Precisament, l’acte Som Turisme ha servit per presentar i compartir el nou Pla conjunt de promoció turística de l’interior de la Costa Daurada, engegat aquest 2024. Segons la presidenta de la Diputació, Noemí Llauradó, «el pla esdevé una iniciativa clau per millorar el posicionament i competitivitat de les destinacions d’interior, amb una oferta diferent a la del litoral però igualment molt atractiva». En aquest sentit, i tal com ha explicat el president del Patronat de Turisme de la Diputació, Carlos Brull, el pla es basa en una estratègia promocional participativa i coordinada i «esdevé el primer pas per aconseguir que els diferents territoris, ja siguin de litoral o d’interior, es converteixin en factors imprescindibles d’una suma positiva, elements que multipliquin la capacitat d’atracció del conjunt de la destinació». Brull ha explicat que les Terres de l’Ebre també comptaran amb un pla específic basat en un model participatiu; en aquest cas «ens hem centrat a crear un espai per millorar l’experiència turística a la destinació».

El pla conjunt de promoció turística de l’interior de la Costa Daurada, que se centra en els productes Turisme actiu i natura, Turisme enogastronòmic i Turisme cultural, desenvoluparà tot un conjunt d’accions de comunicació per promocionar els territoris d’interior. Entre les accions comunicatives que s’han planificat destaca la campanya de publicitat adreçada al mercat català (que es durà a terme entre el 28 de novembre i el 13 de desembre) i que inclourà l’emissió d’un espot de 20”, que precisament s’ha estrenat durant l’acte.

Un any de creixement

Aquest any 2024 l’ocupació a la Costa Daurada ha estat un 5,6% per sobre de la del 2023 i a les Terres de l’Ebre un 2,7%; això es trasllada en 5.056.332 arribades registrades a la Costa Daurada, amb 19.265.562 pernoctacions en total; mentre que a les Terres de l’Ebre les arribades han estat un total de 493.031 i les pernoctacions 1.499.741. L’estada mitjana s’ha mantingut amb 3,8 nits a la Costa Daurada i 3 nits a les Terres de l’Ebre, una xifra similar a la del 2023.

Pel que fa a la procedència dels visitants, aquest exercici s’ha mantingut el creixement del mercat internacional. A la Costa Daurada aquest mercat representa el 50,3% de l’ocupació, mentre que a les Terres de l’Ebre s’ha situat al 27,9%. A totes dues destinacions el principal mercat internacional segueix sent el francès, amb un 12,6% d’ocupació a la Costa Daurada i un 11,5% a les Terres de l’Ebre. A la Costa Daurada el segueixen el britànic i l’irlandès, amb un 10,3% i 6,6% d’ocupació respectivament i a les Terres de l’Ebre el segueixen l’alemany i l’holandès amb un 4,6% i un 3,5%.

L’increment dels visitants internacionals ve donat, en gran part, per l’activitat de l’aeroport de Reus. L’activitat a l’aeroport ha crescut un 13,1% respecte el 2023, una dada que se situa per sobre de la mitja dels aeroports d’AENA, que ha estat del 9,4%. D’altra banda, l’aeroport no només ha recuperat l’activitat respecte al 2019 sinó que l’ha superat en un 13,2%. La xifra global ha estat de 1.176.100 usuaris (fins al mes d’octubre), que han comptat amb una oferta de 26 rutes amb origen o destinació a l’aeroport de Reus. Vueling, easyJet, Air Nostrum, Ryanair, Jet2,TUI i Exim Tours, han estat les companyies que han operat des de República Txeca, Irlanda, Bèlgica, Alemanya, França, Espanya, Països Baixos i el Regne Unit.

En concret, i fruit de l’estratègia de promoció de la Taula Estratègica de l’Aeroport, el 2025 l’aeroport comptarà amb 5 noves rutes cap al Regne Unit. En concret, l’aerolínia easyJet operarà amb tres noves rutes (Londres Southend, Glasgow i Belfast) i Jet2.com operarà amb 2 noves rutes (Liverpool i Londres Luton). D’altra banda, també es mantindrà i s’ampliarà la temporada fins al novembre de 2025 la ruta de Vueling a París i els vols d’Air Nostrum a Palma de Mallorca. En total, per al 2025 hi ha confirmades un total de 44 connexions aèries: 13 de TUI, 12 de Ryanair, 12 de Jet2, 5 d’easyJet, 1 de Vueling i 1 d’AirNostrum. Es tracta de 5 connexions més que l’any passat, una dada que ratifica la confiança i l’aposta de les companyies envers l’aeroport de Reus.

Pel que fa a l’activitat creuerista, durant el 2024 han arribat a Tarragona 63 creuers (8 més que l’any anterior) amb un total de 132.418 passatgers. L’any 2025 la companyia MSC mantindrà com a port base Tarragona.

Pel que fa a la taxa d’ocupació per tipus d’allotjament, als hotels i als càmpings es manté estable. Als hotels de la Costa Daurada l’ocupació es manté al voltant del 71%, mentre que a les Terres de l’Ebre baixa lleugerament fins al 55% (respecte un 57% l’any anterior). Als càmpings, la taxa d’ocupació augmenta un punt percentual a totes dues destinacions, passant a ser un 47% a la Costa Daurada i un 39% a les Terres de l’Ebre. En el cas dels apartaments, a la Costa Daurada la taxa d’ocupació creix i passa del 45% al 47%, mentre que a les Terres de l’Ebre s’observa una baixada del 45% al 39%.

Premis Jordi Cartanyà

L’acte també ha servit per reconèixer iniciatives empresarials impulsades pel sector turístic a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre amb el lliurament del Premi Jordi Cartanyà de Turisme 2024, convocat per la Diputació de Tarragona a través del seu Patronat de Turisme.

El Premi Jordi Cartanyà, amb una dotació total de 30.000€, ha distingit 6 iniciatives empresarials  de la demarcació amb 5.000€ cadascuna, (3 de la Costa Daurada i 3 de les Terres de l’Ebre) . En la categoria de ‘Millor proposta innovadora i creativa per a un desenvolupament turístic sostenible’ (atenent els objectius de desenvolupament sostenible de l’Organització Mundial del Turisme) el premi s’ha atorgat a Càmping Sangulí (Salou), pel seu projecte de sostenibilitat i conscienciació mediambiental. L’altra proposta premiada ha estat Festival Terra Roja, (de l’Associació Som Terra Roja), que neix per revitalitzar els espais singulars dels municipis de la Terra Alta.

Pel que fa a la categoria de ‘Millor proposta per a la creació de nous productes de turisme experiencial’ s’ha guardonat la proposta Mizar Xperience SL. de turisme astronòmic a les Muntanyes de Prades i la Serra de Montsant (zona certificada com a destinació turística Starlight per comptar amb un cel protegit de la contaminació lumínica, òptim per a l’observació). També ha rebut el premi la iniciativa Kensho (d’Humbert Conti), un eco celler de fermentats que neix al Delta de l’Ebre amb la finalitat d’innovar amb l’arròs del Delta i crear un projecte transformador i alhora arrelat al territori. Finalment, també ha rebut el premi la iniciativa Cicla Priorat BTT (de Mònica Rull), una proposta de cicloturisme per la comarca del Priorat que presenta diversos paquets d’experiències en funció dels públics.

En la categoria de ‘Millor proposta de solucions tecnològiques per a la comercialització i comunicació de productes i serveis turístics’, el premi se l’ha endut la proposta web Els 3 Regnes (de l’empresa Royal Iberia SL), que planteja una ruta circular per etapes que uneix tres històriques ciutats: Tortosa (Catalunya), Morella (València) i Alcanyís (Aragó). Es tracta d’una web especialitzada en el producte cicloturista que conté tota la informació necessària per facilitar la compra del producte turístic.

Redacció

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -