La plataforma Trens Dignes Ebre-Priorat s’ha reunit amb el subdelegat del Govern d’Espanya a Tarragona, Santi Castellà, el delegat del govern a les Terres de l’Ebre, Joan Castor Gonell, el senador Manel de la Vega, i amb la secretària d’organització del PSC, Bibiana Porres per abordar les afectacions del tall de vies previst a Roda de Berà entre l’octubre del 2024 i març del 2025. En primer lloc, la plataforma ha agraït l’agilitat amb què s’han pogut reunir i explicar així tot el que es va tractar en la reunió inicial, malgrat ser afectacions que queden fora de l’àmbit geogràfic corresponent.
Durant la reunió, la plataforma va poder expressar també les seves reclamacions per tal de compensar els problemes de mobilitat durant les obres. Aquestes són:
- Aturada a l’Aldea de l’Euromed que surt de València a les 09.05h i arriba a Barcelona a les 12:16h.
- Aturada a l’Aldea de l’Euromed que surt de València a les 11.25h i arriba a Barcelona a les 14.30h.
- Aturada a l’Aldea de l’Euromed amb sortida de Barcelona a les 16.10h.
- Aturada a l’Aldea de l’Euromed amb sortida de Barcelona a les 20.30h.
- Sortida de l’Avant des de Tortosa a les 6h del matí.
- Sortida de l’Avant des de Barcelona sobre les 18h.
La plataforma també va demanar revisar les tarifes, assegurant que “no és correcte que no s’apliquin bonificacions i tarifes especials a determinats trens, com a mínim mentre durin les obres del tall a Roda de Berà, i el servei de Regionals es vegi afectat al 100%”. D’aquesta manera, sobre les tarifes, reclamen:
- Implementació de l’abonament de Targeta Plus per a l’Avant, també per a la línia Tortosa-Barcelona (i per a totes les parades intermèdies), i mantenir la seva bonificació al 50% sine die, més enllà de les obres de Roda, per tal de garantir l’ús de l’Avant. Aquesta Targeta ja està disponible a altres ciutats de Catalunya, com per exemple a Lleida, que poden fer 40 viatges a Barcelona en 30 dies per uns 254€. Preu que creiem que és molt competitiu i incentivaria l’ús de l’Avant i garantiria la seva viabilitat.
- Tarifes de l’Euromed des de l’Aldea a preu de Mitja Distància, com a mínim mentre duri el tall de Roda de Berà.
Sobre les condicions “post-tall”
A la Plataforma no només estan molt preocupats per les conseqüències i les afectacions a la mobilitat dels habitants de les Terres de l’Ebre que puguin les obres a Roda de Berà. També fa més de 10 anys que estan lluitant per una racionalització i un increment de freqüències a les línies del territori, la R15 i la R16. Pensen que aquestes obres han de suposar una oportunitat, i així com a l’àrea de Tarragona s’ha promès que un cop acabades les obres, hi haurà un tren entre Tarragona i Barcelona cada 30 minuts, a les Terres de l’Ebre reclamen el mateix tracte, i per tant també demanen millores post-tall, i de forma proporcional es pugui disposar, per exemple, d’un tren cada hora entre Tarragona i Tortosa. I en general, reclamen que després de les obres hi hagi una millora significativa en puntualitat i eficiència, i un increment de les freqüències.
Redacció L.P.