EbreNotícies

La C-12 tindrà un tercer carril al llarg dels 133 km entre Amposta i Lleida

La Generalitat convertirà tota la via al sistema 2+1, amb un carril addicional que es va alternant en un sentit o l’altre

La Generalitat ha presentat un pla de millora integral i de la seguretat a la carretera C-12 (Eix de l’Ebre) que preveu convertir-la en una via de tres carrils (2+1) al llarg dels 133 quilòmetres de recorregut, entre Amposta i Lleida. El sistema 2+1 consisteix en la creació d’un segon carril addicional que es va alternant en un sentit o en  l’altre de la marxa, amb una separació física entre sentits, per millorar la fluïdesa del trànsit, facilitar els avançaments amb seguretat i reduir els xocs frontals. Un projecte que es dividirà en 12 trams, dels quals deu són dins de les Terres de l’Ebre, amb una inversió prevista de 60 milions d’euros fins al 2025.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat aquest dijous a Tortosa les actuacions previstes a la C-12 als alcaldes i  presidents dels consells comarcals  ebrencs per on discorre la via, que actualment és la de major sinistralitat del territori.

«L’obra per implantar el 2+1 representa un salt d’escala i permet, amb uns terminis i costos raonables, millorar substancialment la C-12 perquè sigui una via que doni competitivitat a les Terres de l’Ebre», afirma el conseller. L’actuació descarta de moment el desdoblament complet de la carretera, tal i com s’havia reivindicat des del territori.

Actualment la C-12 és una carretera convencional de calçada única amb dos carrils, un per sentit de la circulació (a excepció de punts concrets com Tortosa, on està desdoblada). Presenta característiques diverses, amb trams urbans i interurbans, i registra una intensitat de trànsit que oscil·la entre els 2.700 i els 12.600 vehicles diaris. Hi ha trams com el d’Aldover a Xerta, que presenten un mal estat del ferm, mentre que el darrer temporal ha provocat despreniments i altres desperfectes en diverses zones.

Segons el Departament de Territori, la conversió al sistema  2+1 suposa «una solució òptima i econòmicament eficient per a carreteres amb intensitats de trànsit de fins a 25.000 vehicles diaris»,  «i té un menor impacte en l’entorn, amb efectes similars sobre la seguretat viària als d’un desdoblament». Les millores previstes tindran en compte especificitats com ara l’ús agrícola de molts dels trams. El pla s’executarà per fases, al llarg de cinc anys.

El tram d’Aldover a Xerta

Abans, però, s’executaran altres cinc projectes concrets per arranjar la via, per valor de vora 6 milions. En els propers dies està previst que comencin els treballs per estabilitzar els talussos entre Benifallet i Tortosa, afectats pels últims aiguats. El pressupost de les obres és de 700.000 euros i el termini d’execució, de quatre mesos.
Una obra molt reivindicada pels usuaris i municipis afectats és el reforç del ferm en el tram de 6 quilòmetres entre Aldover i Xerta, que actualment es troba en molt mal estat. Està pendent de licitar, amb un pressupost d’1,5 milions d’euros, i es preveu que les obres arrenquin aquest any i s’allarguin durant sis mesos.

Rotondes

Una altra obra reivindicada, en aquest cas pels veïns de Jesús, és la rotonda d’accés a aquesta població i al camí dels Masets de Pinyol, amb un vial paral·lel a la carretera de 700 metres. Segons Territori, els treballs es licitaran i executaran al llarg d’aquest 2020, amb una inversió de 820.000 euros. S’eliminarà així el semàfor existent ara.
La Generalitat també durà endavant enguany, amb l’Ajuntament d’Ascó, la construcció d’una  rotonda a la cruïlla amb la C-12b i l’accés a la central nuclear, amb un cost d’1, 2 milions.

Ferm innovador de cautxú

Una altra obra a curt termini serà la millora superficial del ferm en un tram d’uns 20 quilòmetres, entre Xerta i Rasquera, mitjançant mescles modificades amb cautxú, a través d’una «compra pública innovadora» per valor d’1,5 milions d’euros.
Per últim, el departament preveu redactar enguany els projectes de la nova rotonda a Flix, la reordenació dels accessos a Jesús i pla d’Illes, la seguretat dels accessos a la T-302 a Ginestar i l’adaptació de la passarel·la per a vianants a Tortosa.

Abocador de Riba-roja: estudien establir l’horari de pas

El conseller Calvet també ha debatut amb els representants municipals sobre la posada en marxa de l’abocador de residus de Riba-roja d’Ebre i l’augment del pas de vehicles pesants que suposarà això per a la zona, també la carretera C-12.  En aquest sentit, Calvet ha admès que es van estudiar «totes les possibles escletxes» però no es va poder aturar el projecte, que ja està operatiu. Així, la Generalitat ha calculat que el moviment pot arribar a ser de 80 a 90 camions diaris i estudia que es puguin establir horaris de pas, per tal de no afectar la resta de la mobilitat a la zona.

Font: Diari de Tarragona

Tags
Mostra més

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close