14.3 C
Amposta

Instal·len un camp fotovoltaic a la coberta de la llotja de peix de la Ràpita

340 plaques solars que produeixen 18.000 kWh d’energia al mes i suposen una reducció de 52 tones de CO2 a l’any a l’aire

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat de l’alcalde de Sant Carles de la Ràpita, Josep Caparrós, i el director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, entre altres responsables del territori, ha visitat aquest divendres el camp fotovoltaic instal·lat a la coberta de la llotja de peix del port de la Ràpita per generar energia per a l’autoconsum de la Confraria de Pescadors. Així mateix, Calvet ha anunciat la línia estratègica que vol seguir el port de Sant Carles de la Ràpita per convertir-se en un green port que té un horitzó posat en l’autosuficiència energètica, la innovació portuària i la integració del port amb la ciutat. Objectius que van de la mà de l’impuls als sectors portuaris i a l’activitat econòmica dins d’un marc sostenible. Un exemple el tenim en l’edifici que es construirà l’any vinent per acollir la base nàutica, desestacionalitzar l’activitat i promoure la formació, i que alhora serà autosuficient energèticament.

El conseller Calvet ha destacat que La Ràpita és una ciutat de mar, un enclau privilegiat i lògicament el seu port està a l’alçada de les circumstàncies. “El port de la Ràpita és un dels principals ports de Catalunya en tots els usos: el pesquer, amb la llotja que més ven de tot el país; en la nàutica esportiva, amb 1.800 amarres, el port que té més amarraments entre Castelló i Tarragona; i també amb usos industrials. I això obliga les administracions, a través de l’empresa pública Ports de la Generalitat, a estar a l’alçada, i ho fem en una direcció molt marcada, sobretot pel que fa a l’eficiència i a l’autosuficiència energètica”, ha subratllat. 

A banda de l’emergència sanitària, econòmica i social que estem vivint, Calvet ha remarcat que “estem en emergència climàtica i fa anys que sabem que hem de disposar de més energies provinents de fonts renovables. I, per tant, que hem de posar l’Agenda Verda al centre de la capacitat energètica de tot el país, inclòs els ports. Avui hem pogut visitar la instal·lació de plaques fotovoltaiques a la coberta de la Confraria que té un impacte important en el que és la factura energètica de la Confraria. Amb una inversió de 130.000 euros, aconseguim abaratir un 20% aquesta factura. Estem parlant de 25.000 euros que la gent del mar s’estalviarà, una producció energètica de més de 20.000kw/h anuals, per tant, una intervenció important.”

Calvet ha explicat la intenció que el port de Sant Carles de la Ràpita “sigui el primer green port de Catalunya, que sigui autosuficient al 100%” i, per aquest motiu, “no ens quedem aquí, instal·larem més plaques i també pensem en el projecte d’instal·lació d’un aerogenerador.

Dotem el port de més actius al servei dels usos i, concretament, hem de construir una base nàutica que donarà servei a la nàutica esportiva, la de formació, la vela. Ja tenim el projecte constructiu, que licitarem properament, amb una inversió de 900.000 euros”, ha explicat el titular de DTES.

Finalment, el conseller ha fet esment d’un “projecte europeu per instal·lar tecnologia, eines digitals per tenir Big data, dades al voltant de l’ús de la bocana, dels amarraments, etc. que revertirà en aconseguir un port encara més eficient i integrat al municipi. Tot plegat per comptar amb unes instal·lacions més potents al servei dels usuaris del port i de l’economia del país

La lluita contra el canvi climàtic ha portat l’Administració portuària a instal·lar plaques fotovoltaiques per generar energia renovable, un punt de recàrrega de vehicles elèctrics per promoure la mobilitat sostenible, enllumenat LED i torretes de subministrament de serveis amb sistemes per estalviar recursos energètics. A mitjà termini, es continuarà impulsant l’energia fotovoltaica i es farà un pas més cap a l’electrificació dels molls i la innovació portuària.

Canvi de model energètic

Ports de la Generalitat ha instal·lat un camp fotovoltaic amb 340 plaques solars i una potència individual de 125 kW que produeixen uns 18.000 kWh d’energia al mes, que es destina a l’autoconsum del sector pesquer de la Ràpita, arribant a cobrir el 20% de les necessitats energètiques de la Confraria de Pescadors, amb una inversió de gairebé 130.000 euros. Amb aquesta inversió es rebaixa la factura de l’electricitat de la Confraria de Pescadors en 24.000 euros a l’any, ajudant al sector pesquer a reduir les seves despeses. Així mateix, es redueixen les emissions de CO2 a l’atmosfera en 52 tones a l’any. 

L’aposta per les energies netes ha portat l’empresa pública a instal·lar un camp fotovoltaic a les oficines de la seu portuària de la Zona Sud per a l’autoconsum energètic. Amb aquestes plaques es produeixen 1.800 kWh d’energia i s’han deixat d’emetre 5 tones anuals de CO2 a l’aire a l’any.

En matèria de mobilitat sostenible s’han instal·lat punts de recàrrega de vehicles elèctrics als ports ebrencs de Sant Carles de la Ràpita, l’Ametlla de Mar, l’Ampolla, Deltebre i les Cases d’Alcanar, amb una inversió de 90.000 euros per potenciar un model de mobilitat sostenible al territori. En paral·lel, s’ha substituït la flota de vehicles dels ports ebrencs per vehicles elèctrics i de baix impacte ambiental. 

Base nàutica 

El port de la Ràpita està ubicat dins de la badia dels Alfacs, un entorn natural que permet gaudir de condicions d’abric i que junt amb una climatologia favorable permet desenvolupar activitats lligades als esports nàutics tot l’any. A més, el port de la Ràpita és líder amb 1.825 amarradors esportius en activitat nàutica a la demarcació de Tarragona. En conjunt, aquest ha estat el marc idoni per construir un edifici l’any 2021 que acollirà la base nàutica i es convertirà en un centre de referència de serveis nàutics d’oci, esport i competició a la badia dels Alfacs, que promocionaran el port, la ciutat i les Terres de l’Ebre arreu del món. El projecte constructiu es licitarà durant el primer trimestre de 2021 i té un pressupost de 900.000 euros.

Aquest ha de ser un edifici autosuficient energèticament que funcionarà amb energia solar i tindrà zero emissions de CO2 a l’atmosfera. El centre ha d’acollir els serveis de l’Escola de vela i de les activitats nàutiques (paddle surf, kitesurf, windsurf, caic…). Amb col·laboració amb l’Ajuntament de la Ràpita es farà una activitat formativa de vela curricular per a tots els alumnes de centres docents del municipi, aquesta és una línia estratègica que també s’alinea amb el nou Pla de ports, a punt de la seva aprovació definitiva, per promoure la nàutica de base a les escoles i els centres nàutics.

Objectiu, ser un green port 

Una de les línies estratègiques del full de ruta que s’ha marcat el port de la Ràpita per ser un green port o port autosuficient energèticament és potenciar la innovació portuària, a través del projecte europeu Psamides en què participa Ports de la Generalitat. Amb aquest projecte s’implementaran solucions innovadores per millorar els fluxos turístics, controlar els costos d’explotació i diversificar i millorar els serveis als usuaris. Així, el port de la Ràpita farà una prova pilot amb tecnologia innovadora de monitoratge mitjançant anàlisis d’imatges de la bocana i dels punts d’amarratge dels vaixells. D’una banda, aquesta eina permetrà conèixer l’ús que es fa dels amarradors portuaris i facilitarà una millor gestió de l’espai i afavorirà l’activitat dins del port. D’altra, es podran analitzar les tipologies d’embarcacions, hores d’entrada i de sortida, velocitats dels vaixells que transiten per la bocana. Aquestes pautes de comportament dels usuaris ajudaran a implementar mesures com la seguretat o la diversificació de serveis. 

A més, es preveu fer una prova pilot i col·locar paviment solar trepitjable al passeig marítim per generar energia fotovoltaica per l’autoconsum del port. Així mateix, es preveuen dotar d’energia elèctrica els molls destinats al trànsit de creuers i mercaderies per tal que els vaixells atracats deixin d’utilitzar els motors convencionals. Així mateix, es farà una prova pilot amb la instal·lació d’un aerogenerador de 20 kW per produir energia eòlica.

Integració port-ciutat

S’ha acabat la millora i l’ampliació de la passarel·la d’accés que uneix les instal·lacions portuàries amb la població. L’actuació ha suposat guanyar un espai al port per fer una vorera per als vianants, per promoure la mobilitat de la ciutadania i potenciar la permeabilitat entre el port i el teixit urbà. Unes obres que han suposat una inversió de 250.000 euros. Aquesta actuació se suma a la millora duta a terme l’any passat per urbanitzar el passeig marítim i l’entorn de la zona de ribera i de pesca per aconseguir una millor integració entre el port i la ciutat.

Redacció – T. R.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -