14.3 C
Amposta

Infosa estudia un projecte per traslladar per mar la producció de les salines de la Ràpita

El més vist

La Regió Sanitària Terres de l’Ebre podria encapçalar el desconfinament a Catalunya

El ministeri de Sanitat nega que hagi acceptat la petició de la consellera de Salut, Alba Vergés, perquè Catalunya utilitzi les regions sanitàries i...

La recollida de cirera comença a la Ribera d’Ebre amb millors previsions que l’any passat

La recollida de la cirera, que obre la campanya de la fruita dolça a la Ribera d'Ebre, ha començat amb retard per les pluges...

La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre és la menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya

Les Terres de l'Ebre són la regió menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya. La baixa densitat de població ha beneficiat el territori ebrenc...

L’ICS Terres de l’Ebre crea una Unitat domiciliària per recollir mostres per a PCR

La Gerència Territorial de l’ICS a les Terres de l’Ebre, arran de la COVID-19, ha constituït la Unitat de Recollida de Mostres, integrada per...
- Advertisement -
L’empresa que gestiona les salines de la punta de la Banya treballa en un avantprojecte que li permeti traslladar la seva producció via marítima en el cas que l’accés de la barra del Trabucador es mantingui intransitable pels temporals de llevant. Infosa, que ha destinat 420.000 euros a restaurar el camí malmès després del temporal Gloria i que ara s’ha tornat a perdre arran dels últims temporals d’aquest març, vol assegurar la sortida de la seva producció de sal amb camions pel port de Sant Carles de la Ràpita en aquestes situacions. Amb aquest objectiu, estudien demanar els permisos per poder construir un pantalà que permeti accedir una pontona carregada amb dos o tres camions fins a la punta de la Banya.
Les obres d’emergència aprovades pel govern espanyol per restaurar la barra del Trabucador no han arribat ni a començar després que una ordre ministerial les atures el passat dia 16 arran de la declaració de l’estat d’alarma per l’expansió del coronavirus. Des de llavors, uns tres episodis de temporals s’han succeït a la zona esborrant, novament, les actuacions inicials per restaurar el camí d’accés per part de l’empresa. L’accés per l’istme torna a estar pel mar en l’últim tram d’uns tres o quatre quilòmetres. Segons ha explicat a l’ACN el gerent d’Infosa, Joan Sucarrats, l’empresa ha hagut de presentar un ERTO per als 60 treballadors de la plantilla –només se’n mantenen sis per a tasques de manteniment de maquinària, cristal·lització de la sal i oficines-.

- Advertisement -

L’avantprojecte, després d’estudiar diverses opcions, està en aquests moments en fase de redacció per part de l’enginyeria barcelonina Raventós –amb totes les limitacions que imposa l’estat d’alarma i el confinament- i l’empresa també està ja abordant amb les diferents administracions implicades la possible concessió dels permisos per fer-lo possible. Insisteix que aquesta alternativa per fer front eventualment a la inaccessibilitat per terra a les salines no suposa en cap cas renunciar a la reivindicació d’una solució estructural al govern espanyol per garantir la integritat i accessibilitat de la barra del Trabucador.

La idea, segons ha elaborat, seria construir un moll a la part interior de la punta de la Banya que penetrés aigües endins de la badia dels Alfacs fins al punt que la batimetria permeti accedir les pontones. Aquests transports marítims, que haurien de poder carregar unes 100 tones de pes –entre dos i tres camions carregats de sal-, requerien entre dos i tres metres de calat per poder atracar sense problemes. Això obligaria a allargar el moll diversos centenars de metres badia endins –fins a 800 o 900 metres- per trobar les condicions idònies, atesa la poca profunditat existent en aquesta zona.

Els camions arribarien sobre la pontona des del port de Sant Carles de la Ràpita –Infosa negocia també amb Ports de la Generalitat la cessió d’un moll a la zona de Marina Sant Carles per poder operar des d’allí- i, un cop carregats amb la sal, retornarien a la infraestructura portuària rapitenca amb l’embarcació de transport. Infosa estudia la possibilitat de carregar la construcció d’una nova embarcació d’aquest tipus o comprar-ne alguna de segona mà, de les que s’usen habitualment en grans obres d’infraestructures marines al nord d’Europa.

De moment, Sucarrats no s’atreveix a avançar el cost que suposaria habilitar tot aquest sistema de transport alternatiu que es posaria en marxa en el cas que els temporals inhabilitessin l’accés terrestre pel Trabucador amb l’objectiu de mantenir l’activitat. Creu que el temps necessari per fer les obres no serà molt llarg –uns tres mesos- i la idea és poder disposar-ne efectivament a l’octubre, just abans que comencin els temporals de la tardor. “Per molt que refem el camí provisional i Costes faci la inversió que ha de ser a l’octubre tindrem un camí precari i amb els temporals de l’hivern, tenim molts números que torni a desaparèixer”, subratlla.

Tot i això, l’empresa assegura que conscient que al marge del temps que pot requerir l’adquisició de l’embarcació, la tramitació de les autoritzacions, tràmits i permisos administratius per a un projecte d’aquest tipus –tant per part del Departament de Territori, el parc Natural, el Departament d’Agricultura o la Direcció General de Costes del Ministeri per la Transició Ecològica- no serà ràpida.

La prioritat immediats, sosté, és poder “recuperar l’activitat” més enllà de l’estat d’alarma i la manca de previsió estatal sobre les obres d’urgència previstes. En aquest sentit, apunta que si s’obre una “finestra de bon temps” d’unes tres o quatre setmanes tornaran a actuar sobre la barra del Trabucador per recuperar l’accés provisional i l’activitat. “Ens ha pujat molt la demanda però no podem subministrar: únicament les sals que distribuïm i no són d’Infosa, que representen un 10%. El drama que tenim és que, a poc a poc, perdem el nostre fons de comerç”, apunta Sucarrats. A banda, remarca, caldrà veure com acabar la collita d’enguany davant l’embat dels diversos temporals aquesta primavera i l’entrada d’aigua de mar pe Gloria.

Font: ACN
- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

El CNA cancel·la la 22ena edició de la Travessia d’Amposta nedant l’Ebre

El Club Natació Amposta (CNA), juntament amb els organismes oficials, han decidit suspendre la 22ena edició de la Travessia d'Amposta nedant l'Ebre - V...

Jesús celebrarà el cap de setmana ‘Ànims i avant’, del 10 al 12 de juliol

Després de diverses reunions amb la Secció de Festes durant el període de confinament, el poble de Jesús durà a terme un cap de...

Rècord històric de parelles reproductores de flamenc al delta de l’Ebre

La colònia de flamencs del Parc Natural del Delta de l’Ebre ha assolit aquesta temporada el rècord històric des que l’espècie va començar a...

Reobre amb nova direcció i nou projecte el termini de matrícules el Centre de Suport Patufets de Roquetes

Durant aquest mes en què s'ha anat patint el confinament a causa de la crisi provocada pel coronavirus, es va publicar una notícia que...

Les mesures per fer front a la crsisi del coronavirus aprovades pel Consell Comarcal

El ple del Consell Comarcal del Baix Ebre va aprovar ahir divendres, per unanimitat, el pla de mesures econòmiques, socials i sanitàries per fer...
- Anunci -
- Anunci -