14.3 C
Amposta

Es fan un embolic

El sector agroalimentari és tercer sector econòmic exportador de Catalunya, tots els sectors agroalimentaris del país creixent, menys el sector del vi (-1,28%) i de l'oli (-10,22%), la feina que s'ha de fer és gran i cal posar-se a treballar

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Una dada tan senzilla com xifrar les pèrdues de l’oliva a les Terres de l’Ebre per la gran sequera i els mitjans de comunicació no es posen d’acord, tant els nacionals com els locals, segons uns la pèrdua serà del 50% altres el 60% i altres apunten al 70%, la veritat és que tal com està la collita serà minsa, la manca d’aigua ha fet que les olives que hi ha a l’arbre estiguin seques i, per tant, no han pogut fer la polpa necessària per acumular l’oli que en les condicions climàtiques normals tindrien.

L’extrema sequera reduirà la producció gairebé a la meitat, el sector l’oleícola espera que la baixa producció portarà a una pujada de preus que els compensarà econòmicament de la poca producció, estem en el mateix escenari de l’any passat amb preus molt alts de l’oli en detriment dels consumidors que són els que paguen aquests desajustaments de manera injusta, quan estem en aquestes situacions el govern ha de fixar un preu únic de l’oli assequible als ciutadans i per ajudar al sector hauria de muntar línies de crèdits tous perquè puguin parar el cop, seria una bona solució, producte d’una bona gestió, no la de carregar les pèrdues als ciutadans que és lo més fàcil. A la resta de Catalunya aquesta reducció de la producció serà menor del 10% quedant per sota de les 28.000 tones d’olives més que l’any passat que se’n varen collir 18.000 Tones, el responsable del sector d’UP diu que el problema podria allargar-se perquè els arbres han quedat tocats sense tenir temps per recuperar-se sent la previsió per l’any que ve més baixa, tenim gairebé un centenar de cooperatives, la gran majoria realitzen la molinada de les olives elaborant i embassant oli verge i superverge. A escala de país la Terra Alta, el Baix Ebre, Montsià, l’Empordà i Lleida formen les cinc DOP que suposen més del 76% de la producció d’oli del país que sumen una facturació de més de 80 milions d’euros.

Els polítics ens parlen d’innovacions per poder ser competitius tenint el nostre lloc al món, per una cosa bona que té el país i no l’aprofitem, l’oli. Itàlia és el lloc on va a parar la major part de la producció d’oli de Catalunya sent els principals compradors de la província d’Imperia al nord del país, l’oli que tenen ells és de més baixa qualitat que el nostre amb més acidesa i l’han de barrejar amb el nostre per fer un producte d’alta qualitat. L’acidesa de l’oli és el paràmetre que marca la qualitat, un oli verge pot tenir uns 0,8 graus d’acidesa com a topall. Els Italians són grans consumidors d’oli i més hàbils que els Catalans, comercialment parlant, els seus logos o marques d’oli es venen molt més arreu del món que els nostres, ens manca fer molta feina per situar els nostres olis al món. Fa molt de temps que estem en aquesta situació comercial amb pèrdua de valor afegit i rendes amb l’exportació de l’oli a granel que dona seguretat als pagesos, tenen la collita venuda, però que no aporta valor afegit ni els permet millorar la qüestió econòmica.

Sense una planificació a escala de país, una agenda i una bona comercialització del producte no s’avencarà. Són els petits productors els que empenyent aquesta comercialització del producte de qualitat que tenim oli verge i superverge, fent un gran esforç per vendre a fora i situar el nostre producte a les grans taules, són productors petits que volen fer una bona comercialització del producte accedint a mercats gurmet. Sens dubte una bona comercialització és un repte assolir pel sector de l’oli el més important, fer conèixer el producte únic fent-lo arribar al client no a granel amb un envàs adequat i singular de país permetrà al sector fer-se un lloc al món no com a productors sinó com a venedors d’un producte únic el nostre oli d’oliva i farà disminuir la venda a granel sent una bona estratègia de futur pel sector oleícola Català.

Tots els productes han patit un fort increment de preus que segons l’OCU és gairebé del 40% xifres alarmants que passaran factura a les famílies més vulnerables i dins aquesta puja el producte que ha pujat més és l’oli d’oliva, ho ha fet en un 225% en els darrers quatre anys, dins el sector s’espera que s’abaixi el preu de l’oli al setembre d’aquest any i sigui més assequible pels consumidors, ajudarà que el govern ha baixat l’IVA a 0%.

Pensem-hi.

Joan Cunill, tècnic superior mediambiental

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -