Espiral és aquella línia corba que es genera en un punt del qual es va allunyant sense deixar en cap moment de girar-ne al voltant. També és símbol d’infinit, de canvi constant o de transformació. Una definició que encaixa a la perfecció amb el projecte de Corentin Laval i Karen Gossart, dos cistellers francesos que han fet de la tècnica del teixit de vímet en espiral el seu projecte vital i professional. Ara el presenten en forma d’exposició al Museu de la Pauma de Mas de Barberans sota el títol Spirales, una mostra de producció pròpia del Museu que agafa el relleu a Espart, disseny rural i que es va inaugurar el dissabte 4 de novembre.
L’exposició inclou una trentena de peces, moltes d’elles creades a quatre mans, que tenen com a denominador comú la matèria primera: el vímet i la tècnica del bouyricou o teixit en espiral que Corentin Laval va aprendre fa més de quinze anys d’un artesà de la zona del Périgord, al sud-oest de França. Es tracta d’una tècnica ancestral que tots dos artistes han portat al terreny contemporani i que fa molts anys que treballen per crear tota mena de peces i objectes que fusionen artesania i art contemporani. Com ells mateixos expliquen, parteixen de la tradició d’una tècnica molt arrelada a un territori concret i en connexió amb els gestos intemporals i universals i els perpetuen cap al futur, integrant la cistelleria dins l’artesania i l’expressió creativa.
Entre les peces que es poden veure al Museu de la Pauma hi ha mandales, engranatges, escultures planes de paret i figures amb volum. Algunes peces són de gran format i han permès crear una atmosfera immersiva que en alguns punts de la sala pot recordar el fons oceànic. De fet, algunes de les estructures teixides pengen del sostre com si fossin algues, corall o anemones. “Ens agrada experimentar amb peces grans per establir relacions diferents amb el públic”, assenyala Karen Gossart qui també precisa que una de les fonts d’inspiració més importants del seu treball és la natura.
A banda de les peces, treballades amb una gran qualitat tècnica, l’exposició també explica en paraules de l’artista Tim Johnson les especificitats del teixit en espiral i els indrets i materials amb què es fa servir, així com el projecte que el 2012 Laval i Gossart van impulsar a França: L’oseraie de l’île, una finca situada a la vall del Garona, on des de fa més de 300 anys es conrea vímet vinculat al conreu vitivinícola de Bourdeus, Sauternes i Graves, ja que es feia servir aquesta fibra per lligar els ceps i també els cèrcols de les botes bordelesses. En la seua finca conreen més d’una vintena d’espècies de vímet diferents i això els permet experimentar amb diferents colors i textures en funció del que vulguin aconseguir.
Spirales naix dels vincles creats entre el Museu de la Pauma i Corentin Laval i Karen Gossart que van venir per primera vegada al Mas de Barberans el 2014 per assistir al Racó dels Artesans; també van participar en l’exposició Lookout, del 2020. Tots dos han comissariat la mostra que ha estat coordinada per Pepa Subirats, tècnica del Museu. El disseny gràfic ha anat a càrrec de Carme Pons que ha explorat al màxim les possibilitats de l’espiral en el grafisme. L’exposició ha estat produïda per l’Ajuntament de Mas de Barberans amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
Llegeix l’entrevista a Corentin Laval i Karen Gossart.
Redacció