14.3 C
Amposta

Arribarem a ser sostenibles?

Els ciutadans compromesos i amb consciència ambiental representa en aquests moments un just 23% de la població, entre ells quatre perfils diferenciats, els conscienciats, els tradicionals, els despreocupats i els imprescindibles

- Anunci -spot_img

El més vist

- Advertisement -

Passar del concepte ciutadà mediambiental a ser-ho de veritat necessita un gran esforç adoptant actituds i comportaments ambientals en el nostre dia a dia, prenen decisions en l’àmbit particular i col·lectives ecològiques per transformar la societat i participar en els processos de decisions claus en l’agenda dels treballs ambientals, la sostenibilitat i l’economia circular. L’educació és la clau per aquest procés, construir un futur nou en el qual puguem viure en harmonia amb la natura, perquè ningú neix sent ciutadà ambiental, però qualsevol ho pot ser a través de l’educació, l’objectiu del ciutadà ambiental és l’equilibri amb la natura, amb consciència, acció i el dret que tenim a respirar aire net, a gestionar bé els residus tancant cicles. A tenir una ordenació del territori de protecció dels recursos naturals amb pautes per l’equilibri social, econòmic i mediambiental, a consumir energies netes, sostenibles i renovables. Important tenir uns pobles o ciutats respectuosos amb el medi i gaudir de la natura sense minvar el nostre futur de desenvolupament, fent malbé els recursos naturals que encara tenim, com l’aigua.

Amb la participació de la ciutadania en la presa de decisions en matèria de protecció del medi ambient es poden aconseguir fites diverses com apropar als ciutadans als centres de decisions polítiques, aconseguir una integració social dels afectats que sigui una garantia pels ciutadans. Aquesta participació ciutadana es recull en el punt desè de la Declaració de Rio de Janeiro i constitueix la línia central del Conveni de la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa sobre, l’accés a la informació, la participació publica ciutadana en la presa de decisions i l’accés a la justícia en assumptes ambientals més conegut com el conveni Aarhus, que és un impuls fonamental pel ple reconeixement dels ciutadans a participar activament en la protecció del medi ambient.

L’estudi que va fer la Fundació Creafutur amb col·laboració amb entitats públiques i privades ens diu que el ciutadà està lluny de tenir un comportament de consum circular vers la sostenibilitat no arriba al 50%, en canvi, si se’ls pregunta un 54%, diuen que porten productes a reparar m’entres que un 65% diuen que separen els residus a casa, l’objectiu d’analitzar comportaments i percepcions dels ciutadans en relació amb la sostenibilitat i adoptar pràctiques d’economia circular com reutilització, reparació o reciclatge totes elles per tirar endavant la sostenibilitat. Sabem que l’economia circular surt per donar resposta a la necessitat de transformació del model econòmic lineal que tenim i que està vigent en la indústria i el consum, sistema ara mateix caduc que fa extraccions de recursos naturals, producció, venda i eliminació de productes consumits que ens porta a assegurar que aquest model no és sostenible i si molt contaminant. La transició cap a un sistema sostenible que ha de tenir tres eixos fonamentals, les administracions que han d’apostar per nous sistemes circulars i sostenibles, les empreses que s’han d’anar transformant els seus models de negoci per evitar alliberaments de gasos efecte hivernacle i per últim molt important, els ciutadans, que com a consumidors tenen un paper clau per fer quin model de negoci prosperen i quins no en la línia de la sostenibilitat.

Sembla que quan es pregunta als ciutadans en alguna enquesta demanen incentius per comportar-se de forma sostenible i fan servir tres punts rellevants, el primer que l’administració pública incentivi aquelles empreses amb comportaments sostenibles i tenir més accés als seus productes, la segona que l’administració pública penalitzi aquelles empreses que deixen de banda aquests comportaments sostenibles i tercera que les administracions públiques o empreses incentivin als ciutadans per la compra de productes sostenibles, cosa que es va preguntar a les empreses i estaven del tot d’acord que s’incentivi als ciutadans amb ofertes per la compra de productes sostenibles, descomptes als clients que retornin productes per reciclar i facilitats per devolució d’envasos entre altres. Pensem-hi.

Joan Cunill, tècnic superior mediambiental 

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -