14.3 C
Amposta

Tortosa vincula cultura, drets humans i memòria democràtica en l’Encesa de Torres del 31 de gener

La ciutat encendrà la torre del Célio i la de Campredó i completarà la jornada amb un concert d’Èric Vinaixa en commemoració del Dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -

L’Ajuntament de Tortosa ha presentat aquest matí el programa d’actes del proper 31 de gener, en el marc de l’Encesa de Torres, Talaies i Talaiots de la Mediterrània pels Drets Humans, una jornada que, per tercer any consecutiu, es vincula a la cultura, els drets humans i la memòria democràtica, coincidint també amb la commemoració del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust.

L’Encesa de Torres és una iniciativa que se celebra simultàniament en diversos punts de la Mediterrània, impulsada l’any 2016 per un grup de professores i professors de l’Institut de Marratxí, a Mallorca. L’acte té un doble objectiu: sensibilitzar sobre la crisi humanitària al Mediterrani, on milers de persones es veuen obligades a fugir de casa seua, i posar en valor les fortificacions com a patrimoni històric i cultural dels territoris de parla catalana.

A Catalunya, l’encesa està coordinada per l’Institut Ramon Muntaner (IRMU) amb la col·laboració d’entitats i ajuntaments. A Tortosa, l’alcaldessa Mar Lleixà ha explicat que «un any més, s’encendrà la torre del Célio, al barri de Remolins, però també s’encendrà la torre de Campredó», tot recordant que altres municipis del territori, com Amposta, també participaran en la iniciativa.

Actes a Remolins i commemoració de l’Holocaust:

L’encesa de la torre del Célio tindrà lloc a partir de les 18.15 h, amb una carretillada infantil i l’encesa de la Torreta, a càrrec de la Colla de Diables i Tambors Lo Golafre. L’acte se celebrarà a la plaça de Menahem Ben Saruq, un espai de pau i memòria. La regidora de Memòria Democràtica, Pilar Caballé, ha destacat que és «un espai en record del poeta, lexicògraf i gramàtic hebreu nascut a Tortosa». Enguany, la lectura del manifest anirà a càrrec de l’Associació de Veïns de Remolins.

La programació continuarà a les 19.30 h a l’aula didàctica del Museu de Tortosa, amb un concert del músic riberenc Èric Vinaixa, dedicat al poeta Roc Llop i Convalia, amb motiu del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust, que es commemora cada 27 de gener. En aquest cas, la lectura del manifest la faran els membres de l’associació Amics i Amigues de l’Ebre, i el professor Emigdi Subirats oferirà una contextualització històrica sobre la figura del poeta. Caballé ha recordat que «Roc Llop va ser anarquista, mestre, poeta, exiliat i supervivent del camp de concentració nazi de Mauthausen».

Cartell del concert del músic riberenc Èric Vinaixa
Cartell del concert del músic riberenc Èric Vinaixa

Programació del 2026:

La regidora també ha avançat alguns dels actes previstos dins la programació de Memòria Democràtica de 2026, que inclouran commemoracions el 8 de març, el 15 d’abril pels bombardejos feixistes sobre Tortosa, els dies 24 i 25 de juliol amb motiu de l’inici de la Batalla de l’Ebre, així com la tercera edició del cicle ‘Memòries Tortosines’, dedicada enguany a Marina Daufí. La programació es completarà amb el projecte Fantasmes de guerra’ els dies 6 i 7 de novembre i una visita guiada el 21 de novembre, coincidint amb el final de la Batalla de l’Ebre.

Redacció M.F

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -