14.3 C
Amposta

L’Institut Dertosa celebra deu anys d’intercanvi Erasmus+ amb Alemanya

Del 23 al 30 de gener, Tortosa esdevé punt de trobada de l’intercanvi Erasmus+ entre l’Institut Dertosa i l’IGS Sassenburg, amb l'arribada de 17 alumnes alemanys

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -

L’Institut Dertosa celebra aquest curs el 10è aniversari del projecte d’intercanvi amb l’IGS Sassenburg de Gifhorn (Alemanya), una col·laboració educativa consolidada dins del programa Erasmus+ que ha permès, al llarg d’una dècada, la mobilitat i l’intercanvi cultural de diverses generacions d’alumnat.

Del 23 al 30 de gener, Tortosa acull la segona part de l’intercanvi d’enguany, després que l’alumnat visités Gifhorn el passat novembre. En aquesta ocasió, 17 alumnes alemanys i 17 alumnes de l’Institut Dertosa, acompanyats de quatre docents, participaran en un programa que combina activitats acadèmiques, culturals, patrimonials i lúdiques, com la recepció institucional a l’Ajuntament de Tortosa per part de l’alcaldessa Mar Lleixà, rutes guiades i gimcanes culturals pel modernisme de Barcelona, Reus i Tortosa, el karting de Calafat, el parc Aventura de Benifallet i la visita a la Cota Zero de Tortosa.

El coordinador del projecte, Emigdi Subirats, destaca la importància d’haver arribat a aquest aniversari: «És tota una fita, perquè no és fàcil trobar socis fiables i de tota confiança», i subratlla que el fet d’haver mantingut l’intercanvi durant deu anys demostra que es tracta d’una col·laboració sòlida i estable.

De l’intercanvi clàssic a l’Erasmus+ com a centre acreditat:

El projecte va iniciar com un intercanvi tradicional entre centres, finançat íntegrament per les famílies. «Vam començar com a projecte d’intercanvis. Els xiquets pagaven per l’intercanvi», recorda Subirats. El gran canvi va arribar l’any 2023, quan l’Institut Dertosa va passar a ser escola acreditada Erasmus+: «A partir de l’any 2023, els xiquets tenen una possibilitat de mobilitat amb un preu molt simbòlic».

Actualment, la participació es manté estable, amb grups d’entre 15 i 17 alumnes per edició. No obstant, el recorregut és ampli: «Alguns dels xiquets que van començar ja tenen 25 anys, i hi ha una trajectòria molt important».

Aprenentatge lingüístic i immersió històrica i cultural:

Pel que fa a l’impacte educatiu, Emigdi Subirats explica que la llengua vehicular de l’intercanvi és principalment l’anglès. Tot i això, l’alumnat té l’oportunitat d’utilitzar l’alemany en situacions quotidianes, ja que és la segona llengua estrangera que s’ofereix al centre.

L’experiència va molt més enllà de l’aula. Els estudiants coneixen de primera mà «la part alemanya, de gastronomia, d’arquitectura, d’educació i de model de vida» i també aspectes fonamentals de la memòria històrica europea.

Enguany, un dels moments més significatius serà la participació en els actes del 27 de gener, Dia Internacional de Commemoració de les Víctimes de l’Holocaust. L’alumnat contribuirà activament a les celebracions i reflexions sobre l’alliberament dels camps de concentració nazis. A més, ja es preveu que l’any vinent es visiti el camp de concentració de Bergen-Belsen, reforçant així la seva reflexió crítica i històrica.

Convivència, amistats i vincles que van més enllà:

Tot i l’aprenentatge acadèmic, Subirats posa l’accent en els valors personals que s’emporten els estudiants: «Es creen moltes amistats entre els nostres i els ciutadans d’allà». La convivència amb famílies d’un altre país és clau: «Viure en una família que no és la teva, en un altre idioma, veure aquest model de vida, aquest format de família, aquest format d’escola, crec que són uns records molt importants».

Algunes d’aquestes relacions tenen continuïtat amb els anys, fins i tot entre germans: «Hi ha classes amb germans petits de xiquets que han passat abans per l’experiència d’Alemanya, i això també és una cosa molt bonica».

Finalment, destaca que han format una relació de família amb el professorat alemany. Un cop el 30 de gener marxin de nou a casa, el projecte no s’aturarà. «El dia 7-8 de febrer ja comencem a preparar el curs que ve. Això és tot l’any». Per al coordinador, aquest és el secret de l’èxit: «Si no tinguéssim aquesta connexió, duraria dos anys i adeu».

Redacció R.F

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -