14.3 C
Amposta

L’Atenció Primària de l’Ebre anirà recuperant serveis però seguirà demanant prioritzar les trucades

Durant els dos primers dies de la fase 1 s’han realitzat 47 PCR a les Terres de l’Ebre

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

La gerent de la Regió Sanitària Terres de l’Ebre, Mar Lleixà, ha posat en valor la feina feta pels professionals d’atenció primària durant els darrers mesos amb la pandèmia de la COVID19 i ha recordat a la ciutadania que faci un ús responsable dels serveis assistencials ara que ens trobem en la fase 1 de desconfinament.

Lleixà ha recordat que “cal trucar abans d’anar al Centre d’Atenció Primària. Durant aquesta fase s’anirà recuperant activitat també de proves, sempre amb cita prèvia i demanant respectar horaris per tal d’evitar la concentració d’usuaris a les sales d’espera”.

A més, Lleixà ha indicat que “des del passat dilluns en què les Terres de l’Ebre es troben en fase 1 l’Atenció Primària ha realitzat 47 PCR de persones amb simptomatologia lleu”.

L’Atenció Primària i Comunitària (APiC) de l’ICS a les Terres de l’Ebre des de l’inici de la pandèmia s’ha reorganitzat tant estructuralment com funcional per donar resposta al diagnòstic, tractament simptomàtic i seguiment dels casos possibles i confirmats de la COVID-19 que no han requerit ingrés hospitalari. Tot això ha estat possible gràcies a la tasca dels professionals de tots els estaments que treballen a l’AP. S’han seguit per l’AP més de 1.400 casos possibles o confirmats de la COVID a les Terres de l’Ebre, amb professionals específicament dedicats al seguiment d’aquests tant de forma presencial com no presencial.

En aquest context s’ha hagut de fer front a nous reptes com pot ser el de l’atenció a les persones més vulnerables com les que estan en els centres residencials per a gent gran i altres tipus de residències i comunitats tancades del nostre territori.

Tot això, compaginat en seguir donant l’atenció a les persones que pateixen  patologies cròniques i aquelles que requereixen atenció urgent tant als centres com al domicili. S’ha de destacar que, durant tot el pla de contingència, l’AP no ha parat de fer aquests seguiments i en concret en el cas dels Pacients Crònics Complexos  (PCC) i els de Malaltia Crònica Avançada (MACA) el 95% han tingut algun contacte amb l’AP, el 31 % de les visites han estat presencials, el 43% telemàtiques el 26% a domicili i només un 1% d’aquests pacient ha hagut d’anar a urgències, insistir en que s’ha continuat donant resposta a les necessitats de la població.

Aquesta organització ha comportat una nova forma de treballar tant des del punt de vista del contacte de la ciutadania amb l’AP com en la resolució per part dels professionals.

En aquesta nova fase s’ha de seguir garantint la seguretat dels usuaris i dels professionals amb dos circuïts clarament diferenciats als centres, el circuït per persones amb sospita d’infecció per nou coronavirus i el de la resta de patologies no COVID.

Això fa que sigui imprescindible seguir fent el contacte previ amb els professionals d’AP abans d’acudir als centres de forma espontània.

Durant aquesta fase s’aniran apropant a la ciutadania, incrementant l’activitat que des de l’AP tant als centres com al domicili i a la comunitat. Aquesta activitat respondrà a una priorització assistencial per part dels professionals dels usuaris que atenen, de manera que s’incrementaran els controls que es fan a aquests usuaris realitzant l’atenció allà on sigui necessari i en la modalitat adient que consideri el professional, posant en valor les noves formes de treballar i de  donar resposta via telefònica o videoconsulta.

Apropen l’activitat professional a la ciutadania, i l’atenció als centres a l’AP es farà en base a l’increment de l’activitat programada fent sempre una gestió proactiva de la consulta per part dels professionals. És important entendre la necessitat de garantir que totes les incidències han d’atendre’s en els centres segurs que ja hi havia oberts oberts dins del pla de contingència, a la resta només pot fer-se aquella activitat que ha passat per un cribratge previ. Al llarg d’aquesta setmana han anat incrementant la presència de professionals a aquest centres per realitzar tant cures com proves i, ara també, aquelles visites presencials que són imprescindibles prèvia cita. En aquests centres ja es van programant presencialment cures i injectables programats, seguiment anticoagulants orals, seguiment i control programat de persones amb problemes crònics de salut, seguiment d’extraccions sanguínies urgents i preferents i lliurament de material diabètic, entre d’altres.

La directora d’Atenció Primària de l’ICS a les Terres de l’Ebre, Maria Ferré ha apuntat que “anirem recuperant aquests serveis i insistim en què la ciutadania ha d’anar al CAP sempre amb cita prèvia i per indicació dels professionals d’Atenció Primària”.

Els centres on es farà aquesta activitat seran, prèvia cita:

Centre on es farà la visita Telèfon de contacte:
CAP Xerta 977 – 50 26 38
CAP Roquetes 977 – 50 26 38
CAP Sant Jaume d’Enveja 977 – 48 96 91
CAP Camarles 977 – 45 12 13
CAP el Perelló 977 – 49 35 14
CAP Horta de Sant Joan 977 – 42 12 45
CAP Batea 977 – 42 12 45
CAP la Sénia 977 – 72 13 22
CAP Santa Bàrbara 977 – 70 28 90
CAP Alcanar 977 – 73 19 32

 

Cada CAP ha establert un equip per seguiment telefònic i es faran domicilis a totes les poblacions i visites presencials programades tant als CAP com als consultoris locals si es considera adient i si la situació clínica ho requereix, sempre amb citació prèvia i per indicació dels professionals. Al CAP Móra d’Ebre i CAP l’Ampolla aquesta activitat s’iniciarà a partir del dilluns 18 de maig ja que actualment es realitza exclusivament atenció pediàtrica programada per garantir els circuits i la seguretat de tothom.

A partir del proper dilluns es reorganitzarà l’atenció pediàtrica i informaran dels canvis que es donaran al sistema.

L’ASSIR també torna a les seves consultes d’origen el proper dilluns.

Aposten clarament per seguir utilitzant totes aquelles eines i pràctiques que aporten valor i que ens permeten assegurar una proximitat amb tots els usuaris: atenció telefònica, econsulta, videoconsulta, potenciant La Meva Salut i tot allò que és prioritari com l’atenció domiciliària incloses les residències i deixant de fer allò que no aporta cap valor com renovar una recepta mèdica de forma presencial.

També, en aquesta fase, s’ha incrementat la capacitat diagnòstica a l’AP mitjançant la realització de les PCR a AP d’aquelles persones amb simptomatologia compatible per tal de poder fer un bon seguiment del cas i dels seus contactes i així detectar de forma ràpida i precoç  la cadena de transmissió de la malaltia i evitar un brot. comunitari, que és la indicació del procediment d’actuació  en l’actual fase de desconfinament.

Així mateix l’horari d’atenció al ciutadà a partir de la setmana vinent de la Regió Sanitària Terres de l’Ebre queda definit de les 8.00 a les 18.00 i es pot continuar trucant al telèfon 977 44 81 70.

Redacció – J. V. G.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -