L’Ajuntament de Tortosa ha negat que s’hagin deixat perdre 500.000 euros en subvencions destinades a la construcció i posada en funcionament de les primeres llars d’infants municipals, tal com ha denunciat Junts per Tortosa. El govern municipal assegura que la gestió dels fons ha estat correcta i que el projecte s’ha culminat amb èxit, amb l’obertura de les llars d’infants de Ferreries i del Temple aquest setembre.
La polèmica s’ha originat després que Junts per Tortosa acusés el govern tripartit d’una mala planificació que hauria comportat la pèrdua de fons europeus Next Generation. Segons el regidor Òscar Ologaray (Junts per Tortosa), l’Ajuntament va obtenir una subvenció d’1,5 milions d’euros per construir dues llars d’infants, però finalment només n’hauria justificat una part, fet que —segons el grup— ha comportat la renúncia a 100.000 € i la pèrdua dels 400.000 euros previstos per a l’activitat dels centres.
No obstant, el govern municipal rebutja aquestes afirmacions. L’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, ha explicat que els 400.000 euros destinats al funcionament no es podien utilitzar perquè la subvenció exigia que els equipaments entressin en servei durant el curs 2024-2025, un requisit que no es va poder complir en obrir les llars d’infants el setembre d’enguany. «Tot i això, les dues llars d’infants s’han construït i posat en marxa en només dos anys i mig, després de més de 40 anys d’espera als barris de Ferreries i el Temple», ha remarcat l’alcalde.
Pel que fa als 100.000 € retornats, el consistori argumenta que la causa és que el cost final d’adjudicació de les obres va ser inferior al pressupost inicialment previst, fet que va generar un romanent que no es podia justificar. Jordan ha defensat que aquesta circumstància respon a una bona gestió de la licitació i no pas a una pèrdua de recursos.
Junts per Tortosa, en canvi, manté que aquesta situació evidencia una manca de previsió i assegura que no és un cas aïllat. El grup recorda altres subvencions que, segons afirmen, s’han deixat perdre en projectes municipals recents, com la del pavelló esportiu al Centre Històric o la millora del Teatre Auditori Felip Pedrell, i adverteix que això pot acabar generant sobrecostos que haurà d’assumir l’Ajuntament amb recursos propis.
Des del govern municipal, però, repliquen que l’actual mandat ha fet possible una fita històrica per a la ciutat, projectant, licitant, construint i posant en funcionament les primeres llars d’infants municipals, i retreuen a l’anterior govern haver deixat passar convocatòries d’ajuts sense presentar cap projecte. L’executiu local també rebutja les crítiques de l’oposició i defensa que totes les actuacions s’han fet seguint els procediments legals establerts.
Redacció R.F


