14.3 C
Amposta

La millora de la C-12 es comença a materialitzar amb els trams Tortosa-Amposta i Lleida-Alfés

Territori licita la redacció dels dos projectes i millorarà el ferm del tram Xerta-Aldover a la tardor

El més vist

La Regió Sanitària Terres de l’Ebre podria encapçalar el desconfinament a Catalunya

El ministeri de Sanitat nega que hagi acceptat la petició de la consellera de Salut, Alba Vergés, perquè Catalunya utilitzi les regions sanitàries i...

La recollida de cirera comença a la Ribera d’Ebre amb millors previsions que l’any passat

La recollida de la cirera, que obre la campanya de la fruita dolça a la Ribera d'Ebre, ha començat amb retard per les pluges...

La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre és la menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya

Les Terres de l'Ebre són la regió menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya. La baixa densitat de població ha beneficiat el territori ebrenc...

L’ICS Terres de l’Ebre crea una Unitat domiciliària per recollir mostres per a PCR

La Gerència Territorial de l’ICS a les Terres de l’Ebre, arran de la COVID-19, ha constituït la Unitat de Recollida de Mostres, integrada per...
- Advertisement -
- Advertisement -

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, juntament amb els delegats del Govern a Lleida i les Terres de l’Ebre, Ramon Farré i Xavier Pallarès, ha presentat telemàticament els primers projectes per a la transformació de la C-12, l’Eix de l’Ebre, en una via 2+1 per a millorar la seguretat viària i la funcionalitat.

Calvet ha explicat que “la C-12 no és una carretera més de les que formen la xarxa del nostre país. L’Eix de l’Ebre, comença a Lleida i creua les comarques de la Ribera d’Ebre i del Baix Ebre fins arribar a Amposta, la capital del Montsià”, al llarg de “133 quilòmetres de moltes i diverses realitats territorials”. És una via “amb trams urbans i trams interurbans, amb una intensitat de trànsit notable que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.700 i els 12.600 vehicles diaris, depenent de la zona, i a Lleida, entre els 2.764 i els 6.123 vehicles diaris”, ha comentat.

“Les millores que ara engeguem”, ha dit, “no són només en la seguretat del trànsit o en la confortabilitat derivades de fer hi un 2+1, sinó que van més enllà perquè suposen també una millora per a la vida de les comarques de Lleida i de l’Ebre”.

De fet, “la C-12 està destinada a jugar un rol d’eix principal de desenvolupament del país”, segons el conseller de Territori i Sostenibilitat. Amb la transformació de tota la via, que ara és convencional, amb un carril per sentit, a una 2+1, “no només volem millorar la seguretat sinó també la seva condició d’eix comercial i econòmic del país. Per això hi invertirem 67 milions d’euros, uns 60 en projectes estructurals i més de 7 milions en millores a curt termini”. D’aquesta manera, “continuem el compromís que vam presentar davant els alcaldes el 6 de febrer amb actuacions concretes”.

“Després de l’emergència sanitària, econòmica i social que estem vivint”, ha explicat el conseller, “ens cal la reactivació econòmica del país i creiem que el projecte de la C-12 respon doblement a aquest repte: incideix en el mercat de treball, en l’economia i en la mobilitat d’aquestes comarques, perquè activa l’obra pública, que és un motiu de dinamisme, i perquè aquestes obres milloraran les comunicacions i afavoriran la competitivitat al territori”.

El titular del DTES ha volgut posar també en valor que “tota millora la fem des del prisma de la sostenibilitat perquè des del Govern apostem per una mobilitat sostenible i aquesta passa per tenir carreteres en millors condicions”. “L’Agenda verda ens marca el camí per reorientar l’activació econòmica, entre d’altres, cap a la descarbonització de la mobilitat amb unes infraestructures que ho permetin”, ha conclòs Calvet.

Licitació de la redacció dels dos primers projectes 

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha impulsat els primers projectes que definiran les actuacions del pla de millora de la funcionalitat i la seguretat de la C-12 en tota la seva longitud, des de Lleida fins a Amposta. En aquest pla, l’actuació més rellevant és la transformació d’aquesta carretera de la xarxa bàsica, de 133 quilòmetres de longitud, en un via 2+1, que permet afavorir els avançaments amb seguretat i evitar els xocs frontals, els més greus.

Aquest programa d’actuacions inclou obres que comportaran una inversió de 60 MEUR fins al 2025, dividides en diversos trams. Ara, s’ha iniciat la licitació de la redacció dels dos primers projectes constructius, un a la demarcació de Lleida –tram entre Lleida i Alfés– i un altre a les Terres de l’Ebre –entre Tortosa i Amposta. En els pròxims dies, es licitarà la redacció d’un projecte més a les Terres de l’Ebre, corresponent al tram Garcia – Móra la Nova.

La C-12, l’Eix de l’Ebre, comença a Lleida i creua les comarques de la Ribera d’Ebre i del Baix Ebre fins arribar a Amposta, la capital del Montsià. Actualment, és una carretera convencional de calçada única amb dos carrils, un per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Té característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans. En la redacció dels projectes es tindran en compte les especificitats, característiques físiques i intensitats de trànsit de cada tram.

El Pla de millora preveu la transformació de la C-12 per implantar-hi una secció 2+1, que s’executarà per fases. Consisteix en la formació d’un segon carril addicional en un sentit o altre de la circulació, alternadament, i la instal·lació d’una separació física entre sentits.

En general, les actuacions incloses són:

  • Increment de la seguretat i la fluïdesa del trànsit mitjançant la implantació del 2+1 
  • Millora de la geometria dels carrils d’incorporació i de sortida de la via i reordenació accessos
  • Renovació del paviment per un de nou que millori l’adherència i el drenatge i redueixi el soroll produït pel rodament dels vehicles. “Són aspectes de qualitat ambiental de l’obra”, ha ressaltat Calvet.
  • Substitució dels sistemes de contenció als ponts 
  • Millora de les interseccions per afavorir la canalització del trànsit i la seguretat
  • Pavimentació de cunetes, que permeten donar un sobreample a la carretera

A més de les actuacions d’eixamplament i transformació en una via 2+1 i les millores esmentades, el projecte analitzarà la reordenació de l’accessibilitat dels vials municipals i finques particulars o agrícoles mitjançant vials laterals de servei. Així mateix, s’estudiaran itineraris de vianants i ciclistes. El conseller ha emfasitzat que “és una proposta integral que, com a concepte, incorpora el 2+1 però porta aparellades altres actuacions de caràcter més tècnic molt importants”.

D’altra banda, es preveurà la implantació de tancaments perimetrals per limitar l’accés d’ungulats a les zones on hi hagi risc d’accidents amb aquests animals. També s’analitzarà i inclourà en el projecte les mesures per a protegir i millorar l’estabilitat de talussos i les tasques per a la integració de la infraestructura en l’entorn pel qual transcorre.

Els tres primers projectes que s’han impulsat són:

  • Tram de la C-12 entre Alfés i Lleida: Entre la cruïlla amb l’L-700 a Alfés i l’accés a l’autopista AP-2 a Lleida, de 8 quilòmetres de longitud. La redacció del projecte es licita per un import de 214.000 euros i un termini de 6 mesos. Es preveu que l’obra comporti una inversió de 5 MEUR.
  • Tram entre Amposta i Tortosa: Entre l’accés a Amposta i la cruïlla amb la T-331 a Vinallop (Tortosa), de 8 quilòmetres de longitud. La redacció del projecte es licita per un import de 212.000 euros i un termini de sis mesos. Es preveu que l’obra comporti una inversió de 5 MEUR.
  • Tram entre Garcia i Móra la Nova: Entre la cruïlla de la C-12 amb la N-420 a Móra la Nova i l’accés a Garcia, en una longitud de 5 quilòmetres. El mes que ve es licitarà la redacció del projecte constructiu corresponent per un import de 000 euros. S’estima per a l’execució de l’obra una inversió de 5 MEUR.

Millores a curt termini

Paral·lelament a l’impuls dels projectes per implantar el model 2+1, Territori i Sostenibilitat està executant actuacions de millora, més localitzades i a curt termini, a la C-12, i que comportaran una inversió d’uns 7,2 MEUR. En aquest sentit, cal indicar:

  • Estabilització de talussos entre Benifallet i Tortosa, afectats pels aiguats: Estan en marxa els treballs per estabilitzar diversos talussos afectats pels aiguats de finals de gener a la C-12, amb un pressupost de 700.000 euros. Aquesta actuació quedarà enllestida l’estiu vinent.
  • Estabilització de talussos a la C-12  i a la C-233, entre Garcia i Flix. Estan en execució els treballs d’estabilització de talussos en aquestes carreteres, amb un pressupost d’1,1 MEUR. L’obra conclourà a finals d’aquest any.
  • Reforç del ferm al tram Aldover – Xerta: Està adjudicada l’obra de renovació del paviment de la C-12 en un tram de 6 quilòmetres; la implantació de nous trams amb separadors de fluxos; la millora del drenatge i la reposició de les juntes de dilatació dels ponts. Els treballs compten amb un pressupost de prop d’1,4 MEUR i s’iniciaran aquest estiu. Tindran un termini d’execució de sis mesos.
  • Construcció d’una rotonda i millora de l’accés al camí dels Masets a l’EMD de Jesús. L’obra inclou la formació d’una rotonda a l’accés sud del nucli, on actualment hi ha un encreuament semaforitzat i d’un camí des dels Masets de Pinyol amb l’accés nord mitjançant un nou vial paral·lel a la C-12. Els treballs es licitaran pròximament, amb una inversió prevista de prop de 918.069,82 EUR.
  • Millora del ferm mitjançant Compra Pública Innovadora al tram Xerta-Rasquera. Preveu la millora superficial del ferm en un tram d’uns 20 quilòmetres de la C-12 mitjançant mescles modificades amb cautxú. Aquesta actuació s’impulsa mitjançant la Compra Pública Innovadora (CPI), dins del programa de Ferms sostenibles del Departament, i inclou la redacció del projecte i l’execució de l’obra, per un valor d’1,5 MEUR. L’obra s’impulsa enguany i s’executarà durant el 2021.
  • Construcció d’una nova rotonda amb la C-12b. Aquesta actuació, que la Generalitat i l’Ajuntament d’Ascó impulsaran conjuntament,  preveu la millora de la seguretat viària i de la fluïdesa del trànsit a la cruïlla de la C-12 amb la C-12b i amb l’accés a la central nuclear. L’obra es licitarà i iniciarà durant aquest any, amb una inversió prevista d’1,6 MEUR.
  • Millora d’accessos a Ginestar: Està en licitació la redacció del projecte constructiu per a la millora dels accessos des de la C-12 a Ginestar. Es preveu per aquesta obra, que consistirà en la formació de dues rotondes, una inversió d’1,2 MEUR.

Redacció – T. R.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

Consulta les excepcions de les noves restriccions anti-Covid: Què es pot fer i què no?

El Govern ha endurit les mesures per reduir els contagis de la Covid-19 i han entrat en vigor aquest divendres i duraran 15 dies....

“Els nyaps del projecte Castor sempre els acaba pagant la ciutadania”, lamenta la Plataforma del Sénia

La Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres del Sénia ha lamentat la sentència del Tribunal Suprem que obliga l'Estat a retornar als bancs...

El grup ciutadà Cas Castor promou una proposició de Llei perquè ACS pagui el deute

El grup ciutadà Cas Castor (format per Xnet, Observatori del Deute i l'Institut de Drets Humans de Catalunya) ha elaborat una Proposició de Llei...

L’Estació Nàutica de la Ràpita impulsa les activitats marítimes a l’hivern

L’Estació Nàutica de la Ràpita impulsa les activitats marítimes a l’hivern i posa en valor l’oportunitat de tenir espais oberts en aquests temps de...

La Terra Alta activa un servei de suport psicològic telefònic per a la gent gran arran de la pandèmia

La pandèmia del Covid-19 afecta tota la societat però, especialment, les persones grans ja que és un dels grups de població amb més risc....
- Anunci -
- Anunci -