El ple de la Diputació de Tarragona ha aprovat definitivament la segona fase del projecte d’extensió de la Via Verda de la Vall de Zafán, que permetrà completar el traçat fins a la Ràpita i connectar així el Parc Natural dels Ports amb el del Delta de l’Ebre. Aquesta fase compta amb un pressupost d’1,66 milions d’euros i forma part del Pla de Sostenibilitat Turística, amb un finançament global de 6,3 milions d’euros, dels quals 5 milions provenen dels fons Next Generation de la Unió Europea.
El projecte s’ha desenvolupat en dues fases per facilitar-ne l’execució. La primera va permetre actuar sobre 19 km del traçat, mentre que aquesta segona fase completarà els 8 km restants, fins a arribar als 27 km totals que travessen Roquetes, Tortosa, Vinallop, Amposta i la Ràpita. La major part del recorregut es fa aprofitant antics traçats ferroviaris en desús o camins existents, però en alguns punts ha estat necessari projectar-ne de nous i recuperar trams, fet que ha comportat la tramitació d’un Pla especial urbanístic.
Un impuls definitiu per a la mobilitat i el turisme sostenible
La diputada delegada d’Infraestructures del Territori a la Diputació de Tarragona, Iris Castell, ha destacat que l’aprovació d’aquesta segona fase suposa «una empenta definitiva per connectar mitjançant la Via Verda el Parc Natural dels Ports i el Parc Natural del Delta de l’Ebre, sent aquesta una fita històrica». Segons la diputada, la Via Verda de la Vall de Zafán és «un actiu turístic de gran importància per a les Terres de l’Ebre», que atrau visitants al territori amb un model basat en la sostenibilitat i la promoció del patrimoni cultural, paisatgístic i humà.
Amb aquesta ampliació, es reforçarà no només l’atractiu turístic de la zona, sinó també la mobilitat i la vertebració territorial, facilitant desplaçaments segurs en bicicleta i a peu entre l’interior i la costa. Castell ha assenyalat que el projecte ha requerit l’obertura de nous trams de vial per garantir la continuïtat de la ruta, adaptant-se a les característiques del terreny.
Finalització prevista abans del 2025
El termini d’execució previst per a tot el projecte era de tres anys, i la previsió és que abans de finalitzar el 2025 ja es pugui pedalar i passejar pels nous 27 km d’extensió de la Via Verda.
Redacció L.P.