14.3 C
Amposta

La 8a Jornada de Patrimoni Històric Ferroviari va tenir lloc a Móra la Nova

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Divendres passat 4 d’octubre es va celebrar a Móra la Nova la VIII Jornada de Patrimoni Històric Ferroviari. A la jornada, inaugurada per l’alcalde de Móra la Nova Francesc Xavier Moliné Rovira i pel president de la Fundació per a la preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial Jordi Sasplugas Deu, i organitzada pel Grup de Treball sobre Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, s’han desenvolupat diverses ponències presentades i moderades per Jordi Font-Agustí, com en ocasions anteriors.

Entre les principals conclusions de les intervencions, cal destacar la importància històrica d’una línia ferroviària que durant dècades va ser el principal enllaç de comunicacions entre Barcelona i Madrid, fruit de la iniciativa privada de la burgesia industrial catalana. El declivi d’aquesta importància va començar amb el desenvolupament del transport per carretera i va culminar amb la connexió de les dues capitals mitjançant l’AVE. Com a resultat, la línia ofereix una sèrie d’oportunitats de recuperació patrimonial d’elements que en molts casos són els originals amb què es va inaugurar a finals del segle XIX. El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova, amb el seu important dipòsit i altres serveis, és un exemple de la feina realitzada i de la que encara queda pendent. A més, la línia presenta avui en dia noves oportunitats de desenvolupament i de reutilització al llarg del seu traçat, com és el cas dels projectes que s’estan desenvolupant a Casp o les possibilitats que ofereix el tram Reus-Roda.

Adrià Pàmies Güell, enginyer de camins i investigador del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ha exposat la ponència inaugural La línia dels Directes, oportunitats de preservació patrimonial. Ferran Armengol Ferrer, doctor en Dret i professor de la Universitat de Barcelona, ​​ha parlat sobre Figures destacades de l’empresariat català del segle XIX a Catalunya. Joan Alberich González, doctor en Geografia i professor de la Universitat Rovira i Virgili ha parlat sobre El dipòsit de locomotores de vapor de Móra la Nova, una història tècnica, social i humana.

A la sessió de la tarda han intervingut Ignacio García Cortés, dels Amics del Castell del Compromís de Casp, que ha parlat sobre El ferrocarril a Casp (1893-2018), motor de desenvolupament. Josep Maria Rovira Ragué, enginyer industrial, ha parlat sobre La segona vida de la línia dels Directes, tram Reus – Roda.

Finalment s’ha visitat la nau cotxera del tren històric “lo Caspolino” de la mà del president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial, Jordi Sasplugas Deu que ha comentat les activitats de la seva fundació, entitat amfitriona i principal organitzadora de aquesta edició de la Jornada.

La cloenda ha anat a càrrec del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font Hereu, que ha fet un repàs de les actuacions recents i en curs sobre el patrimoni ferroviari de l’empresa.

Redacció – V. Ll. S.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -