14.3 C
Amposta

Inauguració de l’exposició “Dibuixar amb llum: apunts dels processos fotogràfics del segle XIX” al campus de la URV

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El fotògraf, Joan Balagué, ha inaugurat l’exposició “Dibuixar amb llum: apunts dels processos fotogràfics del segle XIX” al vestíbul del campus de la Universitat Rovira i Virgili a les Terres de l’Ebre.

L’exposició realça les primeres tècniques fotogràfiques que aparegueren al segle XIX i que van ser les precursores de la fotografia entesa com en els darrers temps. Diu la història que la invenció del procés fotogràfic s’atribueix a Louis Jacques Mandé Daguerre, que el 1839 inventà el daguerreotip. Tot i que la figura que més s’ha popularitzat és la de John Frederick Herschel, que va descobrir el procés de la cianotípia el 1842 i va establir el terme de la “fotografia”. I, partint d’aquesta base, Balagué va una passa més enllà i recupera aquesta antiga tècnica per retre un homenatge a una gran dona de la fotografia, Ana Atkins, qui inventà el que podríem considerar com a primer àlbum fotogràfic, el British Algae (1843). Es tracta d’un recull de làmines amb les siluetes de les algues recollides i analitzades per aquesta biòloga marina i botànica mitjançant l’ús de la cianotípia.

La cianotípia consisteix a utilitzar una solució de citrat amònic de ferro i de ferricianur de potassi que, en rebre l’impacte de la llum ultraviolada, adopta el color cian. Per poder plasmar les siluetes de les plantes, o de qualsevol classe d’objecte, s’ha d’interposar un vidre a mode de pantalla entre el paper i la llum solar.

I així és com Balagué ha recuperat la vella tècnica per fer diverses composicions amb fulles de plantes que formen part de la mostra i, al mateix temps, impartir un curset pràctic per transmetre aquesta primerenca tècnica entre els assistents però, sobretot, entre els més joves. A la mostra també hi ha exemples de les tècniques del Calotip, les sals cromàtiques i la goma bicromatada o la Brown Copy (marró Van Dyke), entre d’altres.

Per Balagué, “la idea de l’exposició sorgeix amb la voluntat d’evitar que es perdi el que és l’essència de la fotografia” i es va coordinar juntament amb l’IRMU i el Campus de la URV. Uns processos compresos entre el 1840 i el 1899 que “permetran apropar-nos a tota mena de gent i que puguin aprendre totes aquestes tècniques”.

I és que està previst que es continuïn programant cursets de cara als pròxims mesos per ensenyar les tècniques fotogràfiques del segle XIX al Museu de l’Ebre on, de moment, ja s’ha instal·lat un laboratori de revelatge fotogràfic al pis superior de l’edifici.

Redacció

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -