L’Associació Cultural La Riuada de Móra d’Ebre i Josep Borrell Bargalló de la Serra d’Almos han estat reconeguts en la 17a edició dels Guardons Sirga d’Or. La gala, celebrada el passat divendres, 29 de novembre, al Teatre la Llanterna de Móra d’Ebre, va comptar amb la presència M. Carme Jiménez, directora de l’Institut Ramon Muntaner, qui va ser l’encarregada de fer entrega dels guardons, els quals tenen l’objectiu de reconèixer la tasca de persones i entitats envers la comarca de la Ribera d’Ebre i que enguany ha complert 32 anys i 17 edicions, ja que són uns guardons de caràcter biennal. En aquesta ocasió hi han optat tres persones i tres entitats representatives del territori i mereixedores d’un reconeixement que està organitzat pel Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre (CERE) i el Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre. Amb els guanyadors d’enguany, han estat reconegudes 28 persones i entitats de la comarca.
La Riuada és una associació cultural creada l’any 1994 amb la finalitat de fomentar i promocionar activitats culturals vinculades a Móra d’Ebre i dirigides principalment a la població, sense renunciar, però, a obrir els seus braços a la resta de la comarca i de Catalunya. Des que van començar han organitzat diverses activitats entre les quals podem destacar l’organització d’homenatges als dos escultors més representatius nascuts a Móra d’Ebre, Julio Antonio i Santiago Costa, les exposicions fotogràfiques de la Móra d’ahir, la creació d’un arxiu fotogràfic del municipi amb un fons de milers de fotografies, la col·laboració en diverses publicacions i amb altres associacions, la gestió de la sala d’exposicions Julio Antonio i, probablement, l’activitat més representativa: la revista cultural La Riuada. Aquest 2024, l’entitat ha complert 30 anys.
Josep Borrell Bargalló és un pagès inquiet de la Serra d’Almos enamorat de la terra i la natura. Als 26 anys va iniciar les mesures sistemàtiques de pluja pel seu compte i des de l’any 1971 enregistra les variables meteorològiques amb l’instrumental oficial. Aquesta data també és el tret de sortida de les observacions fenològiques ininterrompudes de 32 espècies vegetals, 4 ocells i 1 insecte del seu entorn rural més immediat. Forma part de la Xarxa d’Observadors Meteorològics (XOM) i de la Xarxa d’Observadors Fenològics (Fenocat) del Servei Meteorològic de Catalunya des de la seva creació. La seva curiositat per conèixer l’entorn i la paciència per enregistrar amb rigor dades sistemàtiques, ha ajudat a comprendre millor com és i com evoluciona la natura i el clima de la Serra d’Almos, i de retruc, el de Catalunya.
Aquest 2024 els finalistes han estat Joan Ramon Casanova Falcó, Gemma Carim Gironés i Josep Borrell Bargalló, en l’apartat de persones, i l’Agrupació Sardanista La Picossa de Móra d’Ebre, la Penya Ciclista Ribera d’Ebre i l’Associació Cultural La Riuada de Móra d’Ebre, en l’apartat d’entitats. Van ser seleccionats com a finalistes per una comissió electoral creada pel CERE i formada per entitats, administracions locals i persones representatives de la comarca. Un cop seleccionats els finalistes, els encarregats de triar els guanyadors són els 400 socis del CERE, veïnes i veïns de tots els pobles de la Ribera d’Ebre.
El Consell Comarcal és qui atorga els Guardons Sirga d’Or, on hi ha la silueta de la Ribera d’Ebre amb un nus mariner, símbol de la corda que estiraven els sirgadors riu amunt. En la categoria persona és un pin i en la d’entitat, una estatueta sobre una àgata blava que evoca el riu Ebre. Des del 2010 es lliuren en les dues categories.
Redacció