Aquest matí ha arrencat a l’Institut de Deltebre el taller “Si no ho vius, no ho sents”, una iniciativa del Consell Comarcal del Baix Ebre que busca sensibilitzar i generar empatia en situacions de ciberassetjament i violència de gènere durant l’adolescència. L’objectiu és dotar els joves d’eines per detectar aquestes problemàtiques i saber com actuar-hi. Aquest projecte s’emmarca dins el Pla Comarcal d’Acció Comunitària Inclusiva i forma part de les activitats programades per commemorar el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones, el 25 de novembre.
El president del Consell Comarcal del Baix Ebre, Toni Gilabert, ha destacat que s’han programat 10 tallers en diversos instituts de la comarca, com els de l’Ametlla de Mar, Roquetes, Camarles, el Perelló i l’Ampolla, amb la participació prevista d’uns 250 alumnes. “Sabem que aquesta problemàtica afecta especialment els joves, i aquests tallers són una eina clau per visibilitzar-la i combatre-la. Hem de col·laborar amb els centres educatius per tractar temes que sovint queden fora del currículum però que són essencials per a la seva formació”, ha remarcat Gilabert.
Realitat virtual per viure l’impacte de la violència
Els tallers, que utilitzen tecnologia de realitat virtual immersiva, permeten als alumnes viure una situació de violència de gènere des de tres perspectives: la víctima, l’agressor i el consentidor. Albert González, cofundador de V-Tools, l’empresa encarregada de l’activitat, ha explicat que es treballa la violència des del control i la manipulació emocional, mostrant formes subtils i normalitzades de masclisme. L’objectiu és que les adolescents identifiquin si han patit o estan vivint situacions de violència, i que els nois reflexionin sobre les seves actituds i comportaments.
Les sessions, d’una durada d’entre 1 hora i mitja i 2 hores, també inclouen un espai de debat per aprofundir en els micromasclismes i la cultura patriarcal. “Són situacions que sovint passen desapercebudes però que constitueixen violència de gènere i cal visibilitzar-les”, ha explicat González.
La figura del ‘Delegat Lila’ a l’Institut de Deltebre
A Deltebre, els tallers estan dirigits als alumnes de 2n d’ESO i als Delegats Lila, una figura creada fa tres anys per fomentar la coeducació al centre i detectar possibles discriminacions per raó de gènere. Anna Bertomeu, directora de l’Institut, ha explicat que “aquesta proposta encaixa perfectament amb la tasca que fem. Viure-ho en primera persona és el que millor funciona amb els adolescents”. Segons Bertomeu, els tallers s’han adaptat a la realitat i les necessitats dels estudiants, especialment en una etapa on comencen les primeres relacions de parella.
Els Delegats Lila són estudiants escollits pels seus companys a cada classe i formen part d’una comissió de coeducació que treballa conjuntament amb l’equip directiu per garantir un entorn respectuós i lliure de violències.
Redacció L.P.