El Síndic de Greuges ha presentat al Parlament de Catalunya l’informe anual del 2023. En aquest informe aborden les principals mancances i reptes als quals ha de fer front l’Administració i posen de manifest que Catalunya “no està preparada per a la Catalunya dels vuit milions“.
“El Síndic té la funció d’atendre les queixes de totes les persones que es troben desemparades davant l’actuació o la manca d’actuació de les administracions. Vetlla pel bon funcionament de l’Administració de la Generalitat i dels ens locals de Catalunya, com ara els ajuntaments, les diputacions o els consells comarcals. Per tant, actua com a supervisor i col·laborador de l’Administració catalana, amb l’objectiu d’ajudar a millorar-ne el funcionament”. Elegit pel vot majoritari del Parlament de Catalunya, el Síndic és políticament independent. No depèn de cap govern i actua amb objectivitat, llibertat de criteri i independència.
Des del síndic entenen que les queixes no són només una acció individual, sinó que sovint és un símptoma d’una situació més generalitzada a la qual cal donar una resposta amb la perspectiva de transformar les polítiques públiques.
Els temes que més han preocupat als ciutadans de les Terres de l’Ebre, no han sigut molt diferents dels de la resta de Catalunya i han estat: polítiques socials, administració pública i tributs i polítiques territorials.
Baix Ebre
Al Baix Ebre s’han atès 45 queixes, 60 consultes i 3 actuacions d’ofici que sumen un total de 108 actuacions. Les tres actuacions que han hagut de fer des del Síndic han estat:
- Municipis sense Pla d’Actuació Municipal per inundacions
- Inundacions al Montsià
- Prestació del servei de transport adaptat per part dels consells comarcals
Respecte de l’any anterior, les queixes s’han reduït un 27,4%, passant de 62 a 45, i les consultes s’han reduït un 13% passant de 69 a 60 consultes.
Ribera d’Ebre
A la Ribera d’Ebre s’han atès 18 queixes, 21 consultes i 2 actuacions d’ofici que sumen un total de 41 actuacions. Les dos actuacions que han hagut de fer des del Síndic han estat:
- Municipis sense Pla d’Actuació Municipal per inundacions
- Prestació del servei de transport adaptat per part dels consells comarcals
Respecte de l’any anterior, les queixes han augmentat un 20%, passant de 15 a 18, i les consultes s’han reduït un 22,2% passant de 27 a 21 consultes.
Terra Alta
A la Terra Alta s’han atès 9 queixes, 10 consultes i 2 actuacions d’ofici que sumen un total de 21 actuacions. Les dos actuacions que han hagut de fer des del Síndic han estat:
- Municipis sense Pla d’Actuació Municipal per inundacions
- Prestació del servei de transport adaptat per part dels consells comarcals
Respecte de l’any anterior, les queixes s’han reduït un 30,8%, passant de 13 a 9, i les consultes s’han reduït un 44,4% passant de 18 a 10 consultes.
Montsià
Al Montsià, és la comarca on més actuacions s’han fet i s’han atès 46 queixes, 78 consultes i 5 actuacions d’ofici que sumen un total de 129 actuacions. Les cinc actuacions que han hagut de fer des del Síndic han estat:
- Intent de suïcidi d’un adolescent de quinze anys
- Municipis sense Pla d’Actuació Municipal per inundacions
- Inundacions al Montsià
- Prestació del servei de transport adaptat per part dels consells comarcals
- Situació sociofamiliar d’un infant de deu anys
Respecte de l’any anterior, les queixes s’han reduït un 14,8%, passant de 54 a 46, i les consultes han augmentat un 9,9% passant de 71 a 78 consultes.
Durant el 2023, el Síndic ha dut a terme 4 actuacions transformadores rellevants. Aquestes són:
- El plantejament de l’eliminació de la cita prèvia obligatòria per accedir a les oficines d’atenció ciutadana i registre perquè no té empara jurídica i genera situacions de desatenció. La majoria d’administracions han comunicat que ja no exigeixen aquest requisit; entre elles, l’Administració de la Generalitat de Catalunya.
- Les recomanacions fetes al Departament de la Presidència en l’actuació d’ofici sobre la retirada de l’amiant a Catalunya s’han incorporat al Pla nacional per a l’erradicació de l’amiant a Catalunya 2023-2032.
- El Departament de Salut va aprovar el Pla d’acció per a la millora de l’atracció i fidelització de professionals al sistema de salut de Catalunya, que conté mesures específiques recomanades pel síndic per incentivar la cobertura de places i l’increment de professionals en les zones geogràfiques que costen més de cobrir.
- S’estan implementant les mesures del Pacte contra la segregació escolar. Dos exemples recents són, d’una banda, la convocatòria d’ajuts per a l’escolarització equilibrada d’alumnat; i, d’altra banda, el document amb les orientacions per a la millora de la distribució equilibrada de l’alumnat amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques o socioculturals en el procediment d’admissió d’alumnat als centres del Servei d’Educació de Catalunya per al curs 2023/2024. Aquest document estableix criteris per als integrants de les taules locals de planificació i de les comissions de garanties d’admissió per desplegar els instruments previstos en el Decret 11/2021.
Redacció L.P.