14.3 C
Amposta

El Port de Tarragona amplia 5 trens setmanals el transport de cereals cap a l’Aragó

El més vist

La Regió Sanitària Terres de l’Ebre podria encapçalar el desconfinament a Catalunya

El ministeri de Sanitat nega que hagi acceptat la petició de la consellera de Salut, Alba Vergés, perquè Catalunya utilitzi les regions sanitàries i...

La recollida de cirera comença a la Ribera d’Ebre amb millors previsions que l’any passat

La recollida de la cirera, que obre la campanya de la fruita dolça a la Ribera d'Ebre, ha començat amb retard per les pluges...

La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre és la menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya

Les Terres de l'Ebre són la regió menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya. La baixa densitat de població ha beneficiat el territori ebrenc...

L’ICS Terres de l’Ebre crea una Unitat domiciliària per recollir mostres per a PCR

La Gerència Territorial de l’ICS a les Terres de l’Ebre, arran de la COVID-19, ha constituït la Unitat de Recollida de Mostres, integrada per...
- Advertisement -
- Advertisement -

Des de dilluns 6 d’abril, el Port de Tarragona ha ampliat l’operativa de càrrega i descàrrega de productes agroalimentaris per ferrocarril fins a arribar als 5 trens setmanals amb destinació Zuera, a la província de Saragossa. L’operativa que fins ara treballava amb 3 trens a la setmana, passa a operar utilitzant dues composicions ferroviàries de 15 vagons cadascuna per transportar diàriament 900 tones de mercaderia. El que suposa un moviment setmanal de 4.500 tones de cereals i els seus derivats.

El servei, gestionat per l’operador ferroviari Go Transport, transporta cereals des dels magatzems de la zona portuària fins a la destinació de Zuera, al centre de l’Aragó, on el grup Alendi disposa de diverses fàbriques de pinsos i des d’on procedeix a la distribució de la mercaderia als seus clients finals. Els principals cereals que es mouen en aquesta operativa són el blat de moro, el blat i el sègol.

Les càrregues de cereals, procedents majoritàriament d’Àsia i Amèrica Llatina, es duran a terme de dilluns a divendres en les instal·lacions del Port de Tarragona on per a la manipulació d’aquestes càrregues, les diferents terminals i instal·lacions del Port estan dotades de maquinària molt especialitzada.

El fet que sigui una operativa diària implica la necessitat de tenir operatius dues composicions ferroviàries per tal de poder donar el servei de càrrega i descàrrega ininterrompudament, fet que aconsegueix un salt qualitatiu i quantitatiu en la cadena logística i ofereix un millor servei als clients, tant des del punt de vista econòmic com en sostenibilitat tenint en compte que cada tren operat equival a 35 camions descarregats.

Amb aquest sistema, el Port té un enorme potencial per transportar mercaderies per ferrocarril en destinació a les zones de Madrid, València, Saragossa Lleida i Vic, i en aquests moments es treballa des del departament comercial de l’APT per sumar nous clients al servei de llançadora ferroviària per al moviment d’agroalimentaris. Les empreses de la comunitat portuària del Port que desenvolupen aquesta activitat són Ership i Euroports, tot i que es preveu que més operadors s’afegeixin a aquesta iniciativa que ja ha obtingut uns excel·lents resultats.

Una projecció d’aquesta operativa permet estimar que aquest moviment d’agroalimentaris per ferrocarril mourà almenys 207.000 tones anuals amb el moviment de dos trens diaris (anada i tornada) versus els 70 camions (35 camions d’anada i 35 de tornada) que es necessitaven per moure les 900 tones diàries. Aquests números posen de manifest l’estalvi econòmic i el benefici per al medi ambient que comporten.

Amb aquesta operativa de dos trens diaris (trajecte d’anada i de sortida) s’evita la sortida a carretera de 70 camions en un dia, 350 camions per setmana. Si tenim en compte que anualment hi ha unes 46 setmanes operatives, aquesta operativa ferroviària elimina aproximadament 16.100 camions-trajectes circulant per les
carreteres.

Històricament, el Port de Tarragona lidera a escala estatal els moviments de cereals i farines, a més dels pinsos i farratges. En aquests moments, s’ha convertit en el primer port de la Mediterrània en productes agroalimentaris a granel, assolint quasi 6 milions de tones l’any passat. Per a l’emmagatzematge d’aquests productes, el Port disposa de 260.000 m2 de superfície coberta, xifra només equiparable a les capacitats del Port en l’emmagatzematge de líquids a granel.

El Port de Tarragona té accés ferroviari d’ample ibèric a tot el recinte portuari i ample mixt (UIC+ibèric) en més de 10 km. A més, disposa d’accés electrificat als molls i terminals de la zona de Ribera, zona dedicada a càrrega general. El Port disposa d’accessos ferroviaris que connecten amb la línia direcció Saragossa- Madrid, la línia direcció València i la línia direcció Barcelona, per tant està connectat amb tot Europa.

La xarxa ferroviària interna del Port dóna servei a tots els molls operatius. D’est a oest, hi ha tres ramals que connecten la xarxa interna del Port amb la xarxa d’ADIF. En sentit est, el primer ramal recorre el moll d’Aragó fins a arribar al moll de Catalunya, desdoblant-se per dos itineraris possibles. El segon ramal discorre en paral·lel a la riba esquerra del riu Francolí (en sentit oest). Aquest segon ramal dóna accés als molls de Castella (amb tres punts d’entrada) i de la Química, arribant a l’estació ferroviària de la Química.

El tercer ramal, connectat a la línia de València, passa pel moll d’Hidrocarburs fins a arribar als molls d’Andalusia, Cantàbria i Galícia. Concretament al moll de Galícia, hi ha la Terminal intermodal la Boella, contigua a la terminal de contenidors. Aquest ramal també dóna servei a les àrees del Port on s’ubiquen gran part de les instal·lacions destinades a càrrega general com la terminal de vehicles, una terminal multipropòsit i la futura Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).

Redacció – J. V. G.

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

Trobada de l’ACM amb alcaldes i alcaldesses del Baix Ebre per parlar de la reactivació socioeconòmica

El president de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM), Lluís Soler, la secretària general, Joana Ortega, i el secretari general adjunt, Sergi Penedès,...

La Ràpita obre una segona convocatòria dels ajuts de “La Botigueta”

L'Ajuntament de la Ràpita ha obert la convocatòria d'una segona edició dels ajuts de 'La Botigueta', la qual permet als seus beneficiaris comprar aliments...

Enxampen un veí de Camarles a més de 190 km/h per una carretera amb límit de 90

El radar dels Mossos d'Esquadra va enxampar aquest dimecres a Camarles (Baix Ebre) un cotxe, conduït per un veí de la població de 21...

El Parc Natural dels Ports capta en directe el naixement del primer pollet d’àguila calçada

Una emissió en directe des del Parc Natural dels Ports va captar el dimecres 3 de juny a les 8.50 h el naixement del...

La piscina municipal i els pavellons esportius de la Ràpita reobren al públic el dilluns 8 de juny

Els equipaments esportius de la Ràpita tornen a obrir al públic a partir d'aquest dilluns 8 de juny, quan entrarà en vigor de la...
- Anunci -
- Anunci -