Les conselleres de Salut, Alba Vergés, i d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, han signat avui un conveni marc de col·laboració amb les universitats de Catalunya per a la millora dels estudis que habiliten per a l’exercici de professions sanitàries. L’objectiu de l’acord és promoure els canvis necessaris en les titulacions de grau de les professions sanitàres per tal d’adaptar-les als reptes emergents i als nous models d’atenció a les persones en l’àmbit sanitari que es plantegen en un futur proper. Uns canvis que es promouran sota el paraigües del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), organisme que aplega al Govern i les universitats catalanes.
El conveni de col·laboració respon a les pròpies demandes del sector formulades en al marc del Fòrum de Diàleg Professional, un procés de debat amb voluntat transformadora impulsat des del Departament de Salut, orientat a obtenir conclusions operatives en matèria de polítiques de planificació i d’ordenació dels professionals de la salut. Des de l’any 2019, aquest espai de reflexió ha donat lloc a un treball conjunt entre el departament de Salut, el d’Empresa i Coneixement –mitjançant la Secretaria d’Universitats i Recerca– i les universitats de Catalunya.
El Fòrum ha identificat un seguit de reptes a tenir en compte, a curt i a mig termini, en la configuració i el desenvolupament de les diferents professions sanitàries a Catalunya. Concretament, ha identificat 17 reptes, quatre dels quals tenen a veure directament amb la formació universitària de grau i la necessitat de redefinir els perfils competencials dels professionals de la salut. Aquests canvis requereixen la implicació de les universitats i la coordinació entre els vessants acadèmics i assistencials per tal de proposar les actuacions de millora proposades.
La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha destacat que “cal adequar la formació dels nous professionals de l’àmbit sanitari als valors, aptituds i coneixements necessaris per a fer front als nous reptes que se es plantegen”. En aquest sentit, ha subratllat que es treballarà de la mà de les universitats per introduir noves metodologies d’avaluació i d’impartició de coneixements amb l’objectiu principal de “situar la seguretat i atenció al pacient al centre de tot”.
Per la seva banda, la consellera de Salut, Alba Vergés ha ressaltat que, a banda d’estar al dia en coneixements, en la superespecialització sanitària que es requereix avui en dia, “cal valorar la formació humanística, en valors, que la ciutadania demana al sistema de salut de Catalunya i que caracterizen les professions de vocació com són totes les sanitàries”. “I és fonamental abordar-ho des de la formació”, ha subratllat Vergés abans de recordar que al Fòrum de Diàleg Professional ja es van detectar aquests reptes i molts ja es treballen des de l’inici amb el sistema universitari.
El conveni de col·laboració neix amb la voluntat de consolidar i perfeccionar les activitats formatives que integren els plans d’estudi de les titulacions universitàries oficials de l’àmbit sanitari per incidir en el progrés i la qualitat de les professions sanitàries a les quals s’adrecen.
L’acord subscrit fixa, així, quatre grans objectius prioritaris relacionats amb la formació universitària: la revisió dels continguts competencials de la formació universitària que conformen els perfils professionals en l’àmbit de la salut; la formació en valors i actituds de l’estudiantat universitari que cursa aquestes titulacions; l’adequació de les infraestructures docents i del perfil de professorat universitari per millorar la formació universitària de grau; i la millora de l’accessibilitat als estudis universitaris vinculats a les professions sanitàries per afavorir l’equitat en l’accés i el desenvolupament dels continguts competencials, de valors i d’actituds propis dels professionals de la salut.
Per avançar en aquests objectius, analitzar i proposar actuacions de millora respecte dels reptes detectats, l’any passat ja es van constituir en el marc del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) els dos primers grups de treball. D’una banda, a l’abril, es va crear el grup de treball per a la Millora en la Formació dels Estudis de Grau en Medicina. Poc després, al juny, es va formar el segon grup per a la Millora en la Formació dels Estudis de Grau en Infermeria.
En el cas de Medicina, el grup de treball està valorant la conveniència de trobar eines predictives i objectivables que facilitin la selecció d’aquells estudiants que tinguin el millor perfil professional i vocacional possible i que, alhora, no estigui fonamentat exclusivament en les notes de tall de les PAU.
En aquest context, una opció passaria per incorporar proves psicomètriques que tinguessin en consideració les habilitats i valors del candidat a cursar estudis de medicina com ara la responsabilitat, el treball en equip, la capacitat de recerca, o la gestió de la informació, entre altres. L’objectiu és, en definitiva, ajustar el perfil vocacional de l’alumne a les necessitats professionals del sector i als nous models d’atenció a les persones requerits.
Amb la signatura ara d’aquest acord, el Departament de Salut i la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement promouran igualment la creació de nous grups de treball conjunts i específics, que implicaran les universitats que imparteixen els estudis de grau d’altres professions sanitàries.
Està previst que un termini màxim de dos anys des de la seva constitució, els grups de treball conjunts presentin les seves conclusions i propostes d’actuacions de millora al Consell Interuniversitari de Catalunya per tal que siguin valorades i aprovades.
Redacció – N. A.