14.3 C
Amposta

El Govern estudiarà construir un ramal ferroviari al Catalunya Sud perquè Kronospan pugui doblar la inversió

El president de la Generalitat confia que el polígon ebrenc sigui "el pol d'inversió de l'economia circular" del país

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

El polígon Catalunya Sud de Tortosa i l’Aldea necessita un ramal ferroviari fins al Corredor Mediterrani i més disponibilitat de terreny industrial. La petició s’ha traslladat directament al president de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha visitat aquest dimecres les obres de la nau de taulons de conglomerat de la multinacional Kronospan. L’empresa es planteja ampliar les instal·lacions, amb una futura fàbrica de plafons de partícules orientades, que no es fan a Espanya. Això suposaria doblar la inversió actual, de 274 MEUR, però cal un enllaç ferroviari per importar a Europa i ha demanat ajuda econòmica al Govern. Aragonès ha dit que veu “amb molt bons ulls” el projecte” i que s’estudiarà.

Kronospan ja construeix una primera nau de 94.000 metres quadrats, en una parcel·la de 25 hectàrees, però l’empresa ja estudia ampliar la seva inversió a Tortosa mentre que l’Ajuntament treballa amb l’Incasòl per ampliar la disponibilitat de terrenys industrials al polígon Catalunya Sud.

La inversió de Kronospan s’ha augmentat “de forma exponencial”, dels 200 milions d’euros anunciats al principi, als 274 milions d’euros actuals. El director general de l’empresa a Espanya, Javier Macicior, ha explicat que estudien futures línies que doblarien aquesta inversió i també la generació de llocs de treball. Ara es construeix “la fàbrica de taulons de conglomerat més moderna d’Europa i del món”, com ha destacat Macicior, i es vol ampliar amb una línia de taulons OSB, de partícules orientades, amb fusta natural, que s’han de poder exportar perquè no es treballa “prou a Espanya” – ni tampoc es produeix en cap lloc de l’estat espanyol-.

Per a Kronospan, és “bàsic” per al projecte la construcció d’un ramal ferroviari fins a la planta. En una reunió prèvia amb el president Aragonès i el conseller d’Empresa, Roger Torrent, s’ha demanat el suport tècnic, administratiu i econòmic a la Generalitat per fer-ho possible. Si la trajectòria del ramal es concreta amb ajuda de l’administració catalana, Kronospan parlarà amb Adif, “perquè la instal·lació d’aquesta infraestructura no és senzilla”. Però com ha assenyalat el director general de la multinacional, a Catalunya disposarien d’ample de via europeu, factor “molt important” per a la companyia “per enviar els trens directament cap al nord d’Europa”.

Operaris i maquinària treballant als terrenys del Catalunya Sud on Kronospan construeix una primera nau per fer taulons de conglomerat de fusta. ACN

Ampliació del Catalunya Sud

L’Incasòl ha iniciat els tràmits per ampliar el sòl urbanitzable delimitat que té el polígon Catalunya Sud al terme municipal de Tortosa. Es passarà de les 170 hectàrees actuals a més de 300, 130 hectàrees més, comptant zones verdes i equipaments i vials, que facilitaran l’ampliació de Kronospan i la implantació d’altres empreses del sector que es vegin atretes pel clúster que promou la multinacional, així com empreses d’altres àmbits i activitats. Es preveu que el planejament estigui llest a final d’any i es traslladi al consistori de Tortosa perquè pugui iniciar l’aprovació del pla parcial.

Pol d’economia circular

El polígon Catalunya Sud ha tingut importants inversions en els últims mesos i anys i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, l’ha posat com a exemple de la “reindustrialització verda, digital i d’economia circular que necessita el país”. Aragonès també ha agraït l’aposta per Catalunya i les Terres de l’Ebre amb la inversió “d’un volum considerable i d’impacte” de Kronospan i la creació inicial de 180 llocs de treball. “Altres empreses seguiran a Kronospan o Florette, en el passat, amb inversions rellevants a l’Ebre”, ha assegurat.

El president ha dit que el Govern facilitarà amb polítiques estratègiques el desenvolupament del polígon Catalunya Sud i l’acompanyament a les implantacions empresarials, amb formacions específiques per vehicular la inversió i que les companyies trobin professionals qualificats al territori per a llocs de treball qualificats.

Davant la petició del ramal ferroviari, el compromís del president ha estat que el projecte s’estudiarà tècnicament i econòmicament. “Un polígon amb ramal i connexió ferroviària amb el corredor mediterrani suposa afegir valor afegit i ho veiem amb molt bons ulls. Ara pertoca fer el treball tècnic de traçat, de pendents, i com fer possible la inversió”, ha assegurat.

ACN

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -