Entre les primeres previsions hi ha la de poder aplicar la retirada de la mascareta als primers cursos de primària en aquells territoris on la incidència de la covid-19 sigui menor. Això s’havia previst inicialment per aquest curs, però finalment tots els alumnes van començar el curs amb mascareta i l’acabaran així. “Això sí que ho podrem aplicar al setembre”, ha asseverat Bargalló. També ha obert la porta a permetre “alguna interacció” entre el professorat, quan tot estigui vacunat.
En canvi, els grups bombolla es mantindran: “Fins que no hi hagi una vacuna pediàtrica res indica que ho hàgim de canviar”.
500 noves contractacions
El conseller en funcions ha donat per fet també el manteniment de les aproximadament 8.000 contractacions que s’han fet aquest curs com a ‘reforç covid’. Aquestes no van ser només de docents, sinó també d’especialistes o personal d’administració i serveis. “Estem treballant amb Economia per fer-ho possible i estem en condicions de dir que sí”, ha assegurat. A més, ha afegit que s’anirà més enllà i s’augmentaran les dotacions “per motius d’escolarització”. En concret, es preveuen 500 contractacions més.
Tot i això, ha puntualitzat que no vol dir que els centres mantinguin tot el personal que han tingut aquest curs, ja que aquests poden haver patit modificacions després de la matriculació, per exemple en quant a l’alumnat vulnerable que atenen. “Es mantindrà el mateix nombre, i en algun centre augmentarà i en algun disminuirà”, ha concretat.
La voluntat del Departament d’Educació és que aquest personal “passés a estructural”, però Bargalló reconeix que aquesta és una qüestió que depèn del futur nou Govern.
Cap a la codocència
Hi ha hagut centres que han emprat aquests reforços covid per aplicar la codocència i fer que en cada grup hi hagi per exemple dos tutors. Una primera anàlisi per part de la conselleria i dels agents implicats conclou que és “pedagòcicament més eficient per a l’aprenentatge” i també més útil en època pandèmia en quant a l’organització i l’ús del temps fora de l’aula, segons ha dit.
El conseller considera “evident” que s’ha d’anar cap a la incorporació d’aquests elements de codocència, però ha afirmat que cal acabar d’analitzar-ho. Sí que conclou que a nivell organitzatiu, pedagògic i de gestió d’incidències diàries “acaba sent positiu”.
En aquesta línia, ha defensat que s’ha de continuar treballant per reduir les ràtios, però ha alertat que el model no ha de ser “ràtios molt baixes”, ja que tampoc són eficients en els processos d’aprenentatge. “Hi haurà d’haver algun moment en què la priorització és la codocència per sobre de les ràtios molt baixes”, ha argumentat.