El corriol camanegre inicia la nidificació a les platges i Territori protegirà els espais

L'ocell cria als Aiguamolls de l'Empordà i les desembocadures del Ter, la Tordera, el Llobregat i l'Ebre

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -

El corriol camanegre, un petit ocell, inicia aquests dies el període de nidificació a les platges, que es perllonga fins al mes d’agost. Per això, el Departament de Territori i Transició Ecològica, sobretot en espais naturals protegits, aplica mesures de protecció com ara millores en els protocols de neteja de les platges, tancats amb pal i corda en les zones dunars, o el tancament d’algunes zones. Aquest és el cas precisament de la platja de Can Comes al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà que tanca tot l’any per preservar aquests hàbitats dunars i millorar les poblacions del corriol, o els tancats amb pal i cordes que es realitzen en zones del Parc Natural del Delta de l’Ebre com ara el Garxal o la Punta del Fangar, entre altres.

Nius de corriol camanegre i ous

Aquestes mesures no només beneficien el corriol camanegre, sinó també altres espècies protegides i vulnerables que viuen i nidifiquen en les platges com ara la tortuga careta.

El corriol camanegre està present a diverses platges de la costa catalana, algunes de les quals estan en espais naturals protegits. Es pot observar, de nord a sud, als Aiguamolls de l’Empordà, al Baix Ter, al Baix Empordà, a la desembocadura de la Tordera, el Delta del Llobregat, a les platges del Garraf i del Baix Penedès (Sitges, Vilanova i la Geltrú, Cubelles, el Vendrell, Calafell), a la costa tarragonina (Torredembarra, Cunit, Creixell, Mont-roig del Camp, Tarragona), i al Delta de l’Ebre.

Es tracta d’un petit ocell limícola de color marronós al dors, de potes primes, i ventre i pit blancs, amb collar negre incomplet (els mascles) que s’alimenta d’insectes, crustacis i mol·luscs que es troben a la platja. El corriol camanegre és considerada una espècie vulnerable. Es calcula que a Catalunya hi ha entre 500 i 1.500 parelles.

A partir del mes de març nidifica a les platges, però a diferència d’altres ocells, el corriol no diposita els ous en zones elevades o en nius elaborats, sinó que ho fa directament a sobre de la sorra de la platja, en zones de cobertura vegetal escassa i, per tant, molt exposades. Normalment, fan postes de tres petits ous de color marronós, pigallats i discrets, que un cop passat el període d’incubació de 20-25 dies, fan eclosió. Els pollets, que només sortir de l’ou ja corren però no volen, encara passen unes quatre setmanes més al voltant del niu, aprenent a alimentar-se i a volar. Al llarg de l’estiu, fins al mes d’agost, els adults poden arribar a fer dues o tres postes més, algunes de reposició.

El corriol camanegre es considera una espècie paraigua perquè la seva presència a les nostres platges és un símptoma de bona qualitat ecològica. Actuacions com la recuperació de les dunes o els canvis de criteris en la gestió de les restes vegetals de posidònia que arriben a la costa, tenen un paper fonamental en la formació i estabilització de les platges, i permeten recuperar els diferents hàbitats propis de l’ecosistema litoral. La seva protecció garanteix que es puguin conservar moltes espècies de flora i fauna que habiten en les platges.

Informadors ambientals:

Paral·lelament, també s’intensifica la presència d’informadors en aquests espais, sobretot en èpoques de màxima freqüentació, com ara les vacances de Setmana Santa, per comptabilitzar la preservació d’aquestes zones amb l’increment d’usuaris a les platges.

En aquest sentit, a banda dels informadors que hi ha als Parcs Naturals, el Departament també col·labora amb nombroses entitats ambientals que disposen de programes propis de voluntariat a diversos punts del litoral català com ara La Foixarda Vilanovina, el GEVEN, la Sínia, el GEPEC o la Fundació CRAM, que precisament enguany ha engegat una campanya de voluntariat per sensibilitzar i protegir el corriol camanegre a les platges del Delta del Llobregat.

Cal tenir en compte que la presència massiva de persones a la platja, el tràfec de mascotes, la pràctica d’esports aquàtics, la neteja mecanitzada en època de cria i molts altres factors, poden alterar els llocs on crien i s’alimenten, afectant a la supervivència dels pollets i també dels adults. Si aquests dies a la platja la ciutadania es troba amb el corriol camanegre cal no acostar-s’hi, respectar els tancats, no portar gossos excepte en els indrets on estiguin explícitament permesos, no embrutar la platja i si s’observa un niu fora de les zones delimitades, trucar al 112.

ACN

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -