14.3 C
Amposta

Desdejuni amb pastissets: retroalimentació constructiva

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Avui, com cada matí en llevar-me, prenc el meu desdejuni amb suc de taronges i llimona, pastissets, iogurt amb mel, i cafè. Després de les hores de dejuni de la nit gaudir d’un bon esmorzar és un hàbit necessari i molt saludable per començar bé el dia, i fer-ho amb productes de les Terres de l’Ebre, a mi, em dona plaer. M’estic imaginant la meravellosa escena del començament de la pel·lícula “Desayuno con diamantes” quan l’elegant Audrey Hepburn mira embadalida l’aparador de la joieria Tiffany’s mentre rosega un bocí de croissant…

Ken Blanchard, reconegut escriptor, i expert en temes de gestió i lideratge, repetia insistentment que “el feedback es el desayuno de los campeones”. Aquí comento alguns aspectes de la meva comprensió i experiència sobre el feedback o retroalimentació a l’entorn laboral que entenc com les accions d’opinar, avaluar o considerar l’exercici o els resultats, d’una persona o grup de persones, en la realització d’un treball o tasca. A través del feedback o retroalimentació com a procés comunicatiu revelem fortaleses i debilitats, punts positius i negatius, i contribuïm a valorar el que s’ha fet bé i el que és susceptible de millorament.

Considero la retroalimentació constructiva com una conversa cara a cara i honesta entre dues persones en un entorn de confiança i de millora continua; realitzada en un espai adequat i en un moment oportú; preparada amb l’observació, mesura i descripció d’algun fet, assumpte o situació; basada en l’escolta mútua i arguments concrets; i que reconeix els encerts, facilita possibles acords i accions de millora i de seguiment, i enforteix els vincles i el sentiment de pertinença a una organització.

Crec molt important que el feedback que donem sigui: específic, oportú, adequat, constructiu i valuós per a la persona que el rebi; positiu i elogiós amb el que s’ha fet bé o millor; explicat amb llenguatge descriptiu i no sentenciós; centrat en el comportament; amb informació i dades certes, precises, significatives i creïbles; enfocat a temes recurrents o resultats clau; amb guies per a plans d’acció fàcils d’entendre i útils per als implicats; i motivador per fer créixer l’autoestima, la seguretat, el compromís, les habilitats i l’empoderament.

Moltes vegades quan donem feedback no ho fem gaire bé i el resultat pot ser desastrós per diferents raons: persona, lloc, moment, o estat d’ànim inadequats; informació o dades incompletes, confoses, desfasades, incertes, no mesurades, descentrades, ocasionals, o errònies; o manera de fer inoportuna, extemporània, desproporcionada, pesada, impertinent, menyspreadora, desagradable, irrespectuosa, altiva o intimidatòria.

Donar i rebre retroalimentació constructiva és un bon regal per agrair, tant si es realitzen funcions directives com no. Entenc que el que s’ha fet bé serveix per replicar-ho i per això valoro i admiro els líders i les entrenadores que saben donar i rebre feedback de manera honesta i contínua, ja que sense retroalimentació poden estar actuant a cegues o esbiaixadament, i desaprofitant múltiples oportunitats de progrés i millora personal i col·lectiva. Donar i rebre feedback pot requerir coratge i transparència. Als mandataris, setciències, cèsars i emperadors no els hi ha agradat mai que alguna nena o nen els hi digui que en veritat van nus.

Enric Nin Julve, Metge Especialista en Medicina Preventiva i Salut Pública

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -