El sindicat CGT Ensenyament ha denunciat la situació de greuge salarial que pateixen més de 180 TEEI (Tècniques Especialistes en Educació Infantil) que treballen en escoles rurals de Catalunya tutoritzant infants d’1 i 2 anys. Segons l’organització, aquestes professionals realitzen exactament les mateixes funcions que una educadora de llar d’infants urbana (EDU), però perceben fins a 800 euros mensuals menys i estan assignades a una categoria professional inferior.
El VI Conveni col·lectiu únic del personal laboral de la Generalitat fixa un sou base de 1.854,30 € per a les EDU (categoria B), mentre que les TEEI (categoria C1) reben 1.597,59 €, xifra a la qual es suma la recent aprovació d’un complement retributiu de 473 euros per a les educadores urbanes, ampliant encara més la bretxa retributiva. «Aquest model suposa un greuge comparatiu en les treballadores del món rural», denuncia el sindicat, que acusa el Departament d’Educació de fomentar ‘l’èxode laboral cap a les ciutats‘ i, alhora, contradir els seus discursos sobre la lluita contra el despoblament.
Algunes de les 28 escoles rurals ebrenques amb TEEI afectades són: Escola La Miranda – ZER Ports – Algars (Arnes), Escola Sant Blai – ZER Terra Alta – Centre (Bot), Escola del Lligallo del Gànguil – ZER Mestral (Camarles), Escola Sant Llorenç – ZER Montsià (La Galera), Escola Pàmies – ZER La Font de l’Aiguadí (Ginestar), Escola 1 d’Abril – ZER Ebre (La Palma d’Ebre), Escola Teresa Subirats i Mestre (Mas de Barberans), Escola Sant Roc – ZER Riu i Serra (Paüls) i Escola Les Eres – ZER Ribera d’Ebre Nord (Vinebre).

La situació deriva d’un pla pilot experimental impulsat fa una dècada per integrar les escoles bressol dels municipis de menys de 3.000 habitants en els centres de primària. Tot i que l’objectiu era facilitar l’escolarització d’infants d’1 a 3 anys i fixar població, CGT exposa que la mesura ‘s’ha aplicat a costa de precaritzar les treballadores‘, contractant-les amb una categoria i un salari inferiors als que els correspondrien.
Segons el sindicat, la conseqüència és una elevada rotació del personal i el risc de discontinuïtat en el servei educatiu en zones rurals. «No podem permetre que treballar en un poble sigui sinònim de precarietat», afirmen, exigint al Departament d’Educació l’equiparació salarial, el reconeixement del paper educatiu en entorns rurals i la fi de la discriminació econòmica que consideren que pateixen les TEEI.
Redacció R.F



