Balfegó Grup, empresa familiar amb seu a l’Ametlla de Mar i líder mundial en captura, comercialització i estudi de la tonyina roja (Thunnus thynnus), inicia el 26 de maig la seva campanya anual de pesca, que s’allargarà fins a l’1 de juliol. La flota s’embarcarà el dia 25 per preparar-se i en total, preveu capturar 3.700 tones de quota assignada per l’ICCAT, a través de 13 embarcacions europees, dues de les quals són pròpies, i amb 26 d’auxiliars.
Una de les novetats destacades és la generació de més de 350 llocs de treball directes, un augment del 18-20% respecte a la campanya anterior, consolidant l’impacte econòmic i social del grup a les Terres de l’Ebre.
L’avançament de l’arribada de la tonyina als caladors balears ha posat sobre la taula la necessitat de revisar els calendaris de pesca en clau climàtica. Balfegó adverteix de l’efecte del canvi climàtic sobre l’espècie, que podria afectar directament a través de l’escalfament de les aigües mediterrànies, i defensa l’adaptació com a eina per garantir una pesca eficient i respectuosa amb l’ecosistema.
Pere Vicent Balfegó, copresident de l’empresa ha explicat en una entrevista a Imagina Ràdio que «ara ja es pot pescar el primer dia de la temporada, un canvi que atribuïm al clima i als bons resultats dels plans de recuperació.» Davant d’aquestes evidències, Balfegó fa una crida a la comunitat científica i proposa apostar per impulsar nous projectes de recerca que permetin revisar la data d’inici de la temporada i garantir una pesca eficient i sostenible.
Des de 2024, la companyia opera sota el segell B Corp, que reconeix les empreses amb alts estàndards en sostenibilitat, impacte social i transparència. Un dels pilars d’aquesta certificació és el protocol Balfegó, una iniciativa pionera en el sector pesquer que promou el benestar animal, la seguretat de les tripulacions i la reducció de l’impacte ambiental.

El protocol estableix un màxim de tres captures diàries, la transferència immediata dels exemplars a piscines de transport, i evita la pesca de bancs massius per reduir l’estrès de les tonyines. Aquestes pràctiques, sumades al rigor científic amb què es controlen les captures —amb càmeres estereoscòpiques i tretze observadors independents de l’ICCAT—, asseguren un producte de màxima qualitat gastronòmica, que es pot trobar als millors restaurants del món.
En paraules dels fundadors, Manel i Pere Vicent Balfegó, cinquena generació de pescadors de l’Ametlla de Mar, aquesta campanya representa una nova oportunitat per posar la innovació i el respecte pel mar al servei del futur del territori. La seva aposta per una extracció sota demanda, en el punt òptim de greix i sense estrès, converteix Balfegó en l’única empresa del món amb aquest nivell d’excel·lència.
La tradició pesquera de pares a fills:
«La tradició ha anat passant de pares a fills i nosaltres, que som la cinquena generació, ens hem trobat en una època i unes circumstàncies en què podem passar de ser pescadors a guardar exemplars per vendre durant tot l’any.» Ha detallat Pere Vicent. «A més en l’actualitat, gràcies a les noves instal·lacions, el salt que fem, a part de pescar i comercialitzar, ens permet esdevenir una indústria alimentària; és a dir a transformar la tonyina i no només vendre-la fresca a més de 40 països d’arreu del món, sinó també a transformar-la i poder oferir productes com carpaccios, tàrtars i altres parts de la tonyina al detall.» Ha conclòs Balfegó.
D’aquesta manera, amb aquesta nova campanya, Balfegó no només reforça el seu lideratge dins el sector pesquer internacional, sinó que demostra, un cop més, que el vincle amb la terra i la voluntat de fer bé les coses són compatibles amb la innovació, el creixement i la sostenibilitat global.
Redacció M.F