Amposta va cloure ahir diumenge 25 de gener els actes commemoratius del 875è aniversari de la Donació del Castell i Lloc d’Amposta a l’Orde de l’Hospital de Sant Joan de Jerusalem, un episodi històric cabdal esdevingut l’any 1150 per decisió de Ramon Berenguer IV, comte de Barcelona i príncep d’Aragó, que va marcar el desenvolupament històric, territorial i institucional del municipi i del seu entorn.

L’acte de cloenda es va celebrar a l’església de l’Assumpció de Maria i va començar amb una missa solemne presidida pel bisbe de Tortosa, Sergi Gordo i Rodríguez, amb la participació d’una vintena de membres de l’Orde de l’Hospital. A continuació, es va reviure simbòlicament aquell moment fundacional amb la lectura i escenificació de la carta de donació, a càrrec de Cristòfol Pons. Per acabar, es va gaudir del concert de la Coral Aquae de La Unió Filharmònica, dirigida per Núria Ferré.

La donació del 1150 va propiciar, amb el pas del temps, la creació del Priorat de Catalunya i Aragó de l’Orde de l’Hospital, conegut com la Castellania d’Amposta, que va tenir la seva seu a la ciutat durant prop de 130 anys. El Castellà d’Amposta va esdevenir la màxima autoritat de l’Orde a la Corona catalanoaragonesa, consolidant Amposta com un centre polític i religiós de primer ordre en la història medieval del país.
Redacció R.F


