L’Ajuntament d’Alcanar ha finalitzat els treballs de rehabilitació dels panells informatius de metacrilat que acompanyen els nius de metralladora situats al litoral d’Alcanar, Les Cases i Alcanar Platja. Les actuacions, que s’estenen des de Sòl-de-Riu fins al límit amb La Ràpita, tenen com a objectiu posar en valor el patrimoni històric de la Guerra Civil al municipi. Ara, només queda pendent el niu del barranc del Suís, afectat pels darrers aiguats, que es restaurarà pròximament.
Els nous panells s’han adequat als criteris del Memorial Democràtic de la Generalitat, cosa que permetrà incorporar aquests espais a la Xarxa d’Espais de Memòria. Durant el procés, s’han actualitzat els textos amb l’ajuda de dos historiadors locals, s’ha mantingut l’estructura metàl·lica original i s’ha substituït el suport per un material més resistent.
El regidor de Cultura, Xavier Barrera, ha destacat que «cuidar els nius de metralladora és cuidar la nostra memòria històrica i el paper del nostre territori durant la Guerra Civil». Barrera ha afegit que els nous panells «permeten una millor divulgació i interpretació d’aquests elements patrimonials de gran interès».
Al terme municipal d’Alcanar hi ha catorze elements de defensa de la costa procedents de la Guerra Civil del 1936 —entre ells set nius de metralladora, dues bateries i un búnquer—, fet que converteix el municipi en un dels conjunts més complets de Catalunya.
Redacció M.F



