La presentació del llibre El cant i les melodies tradicionals dels goigs, a càrrec de Jaume Ayats, Ester Llop i Juanma Ferrando, va despertar l’interès per recuperar aquest gènere musical a les Terres de l’Ebre. L’acte va tenir lloc a Tortosa dins de la programació nadalenca de l’Aula de Músiques de la Terra.
Els autors del llibre van presentar una aproximació al món dels goigs, destacant la seva presència arreu del món, des de l’Europa mediterrània fins a Amèrica Llatina i les Filipines. També van remarcar la diversitat lingüística del gènere, que inclou idiomes com el català, castellà, sard, occità, eusquera i fins i tot llengües filipines com el tagàlog o el cebuà. Durant la presentació, Ayats i Llop van complementar les seves explicacions amb interpretacions musicals en directe, posant èmfasi en les temàtiques religioses i en les versions profanes i humorístiques que també han format part de la tradició.
L’acte va ser inaugurat pel coordinador de l’Aula, Arturo Gaya, qui va definir Ester Llop com a etnomusicòloga i Jaume Ayats com a “mestre d’etnomusicòlegs”. Gaya va citar exemples de goigs recollits al Folklore Tortosí, que fan referència a llocs emblemàtics com la capella dels Reis de l’Horta de Pimpí o el desaparegut barri de Pescadors.
Redacció