14.3 C
Amposta

Un jutjat no ratifica l’enduriment del confinament de Lleida i set municipis més del Segrià

La jutgessa considera que la presa de mesures "de tanta gravetat" és competència de l'Estat i no de l'executiu català

El més vist

La Regió Sanitària Terres de l’Ebre podria encapçalar el desconfinament a Catalunya

El ministeri de Sanitat nega que hagi acceptat la petició de la consellera de Salut, Alba Vergés, perquè Catalunya utilitzi les regions sanitàries i...

La recollida de cirera comença a la Ribera d’Ebre amb millors previsions que l’any passat

La recollida de la cirera, que obre la campanya de la fruita dolça a la Ribera d'Ebre, ha començat amb retard per les pluges...

La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre és la menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya

Les Terres de l'Ebre són la regió menys afectada pel coronavirus de tot Catalunya. La baixa densitat de població ha beneficiat el territori ebrenc...

L’ICS Terres de l’Ebre crea una Unitat domiciliària per recollir mostres per a PCR

La Gerència Territorial de l’ICS a les Terres de l’Ebre, arran de la COVID-19, ha constituït la Unitat de Recollida de Mostres, integrada per...
- Advertisement -
- Advertisement -

El jutjat d’instrucció número 1 de Lleida en funcions de guàrdia no ha ratificat l’ordre del Govern d’endurir el confinament de Lleida i set municipis més del Segrià. En la resolució, notificada aquesta matinada, la jutgessa considera que la resolució del Govern “sembla una còpia” del decret de l’estat d’alarma del passat 14 de març del govern espanyol i afegeix que el que es pretén és “eludir” l’estat d’alarma parcial previst a la legislació. Afegeix que la presa de mesures “de tanta gravetat” és una competència estatal i que el president del govern pot sol·licitar al govern espanyol la declaració de l’estat d’alarma. Tot i això, el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) d’aquesta dilluns publica la resolució del Govern.

La jutgessa repassa la situació epidemiològica del Segrià per avaluar la proporcionalitat de l’enduriment establert per l’executiu català. En aquest sentit, assegura que es presenten com a “brots controlats”, onze d’ells a empreses i dues d’aquestes “de municipis diferents als que es pretenen confinar”. Afegeix que no es concreta on estan la resta de brots i assegura que només apareix en l’informe epidemiològic “de passada” la referència a la transmissió comunitària i no es concreta si aquesta és “extrema i greu” com per determinar aquest enduriment.

Per tot això, assegura que les mesures preteses “no només no són proporcionals sinó que es basen en dades i expressions genèriques que fan que una mesura tan greu i restrictiva resulti indiscriminada al mateix temps que desproporcionada, no havent-se identificat ni subjectivat ni limitat temporalment l’actuació administrativa pretesa”.

La jutgessa afirma que la llei orgànica de mesures especials en matèria de salut pública és “molt ambigua” al referir-se a que es podran adoptar mesures per al control de malalts o persones que hagin estat en contacte amb aquests, així com les que es considerin en cas de risc de transmissió.

“Entendre que aquest precepte permet unes mesures de tanta gravetat i de tantes conseqüències de tot tipus, però especialment socials i econòmiques, com les que es demana ratificar és inacceptable, especialment perquè precisament l’Estat té a les seves mans mecanismes legals oportuns per pal·liar els seus efectes en cas d’adoptar-se aquestes mesures”, argumenta.

En aquest sentit, considera que no es pot argumentar a favor de la ratificació la resolució davant del confinament d’Òdena del març ja que les mesures que contemplava afectaven a “restricció de moviments, mai confinaments domiciliaris generals” i la seva afectació als drets fonamentals era “de molta menor intensitat que el que ara pretén el govern de la Generalitat”.

Així, afirma que si el que es pretengués és ordenar un cordó sanitari “seria assumible la ratificació de al mesura” però considera que el que es vol decretar “excedeix àmpliament d’una simple limitació de moviments i incideix greument en els drets reconeguts constitucionalment”.

Amb tot, insisteix que la determinació d’unes mesures d’aquestes característiques és competència de l’Estat a través de l’estat d’alarma.

La Generalitat disposa ara de 15 dies per presentar un recurs d’apel·lació.

La fiscalia havia dirigit un escrit al jutjat d’instrucció número 1 de Lleida oposant-se a la ratificació de l’enduriment. En el document, el fiscal argumentava que per prendre mesures “de tanta gravetat” cal demanar al govern la declaració de l’estat d’alarma. La jutgessa ha acabat donant la raó a aquest posicionament.

Font: ACN

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Anunci -

Actualitat

Els quatre nous escenaris en funció de la incidència del virus a les Terres de l’Ebre

El pla de contingència de la regió sanitària de les Terres de l'Ebre es va redefinir a finals de juliol amb quatre escenaris d'actuació...

Paco Gas, alcalde de Roquetes, signa la moció ‘Els nostres estalvis’

L'alcalde de Roquetes, Paco Gas, signa per decret d'alcaldia la moció #elsnostresestalvis consensuada per l'Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de...

Gaudim del far de la Banya mentre el visitem virtualment

L’Arxiu del Port clou la secció a Twitter sobre els fars de la nostra costa amb el far més proper i visitat del territori: el...

Obres a la piscina municipal del Perelló

El dia 27 de juliol la piscina municipal del Perelló va obrir les seues portes, després de finalitzar unes obres a tot el recinte...

Salut no considera que la Covid-19 causés la mort de la xiqueta de Campredó

Alba Vergés, la consellera de Salut considera que "no sempre la causa és concreta i no pareix, no es por afirmar, que la causa...
- Anunci -
- Anunci -