14.3 C
Amposta

Un centenar de noies de la Ràpita, Amposta i Tortosa coneixen els estudis d’enginyeria

El Girls' Day centra les activitats impulsades amb motiu del Dia de la dona i la nena a la ciència

El més vist

- Advertisement -
- Advertisement -

Despertar vocacions i apropar les estudiants als estudis STEM (ciència, tecnologia, enginyeries i matemàtiques) és un dels principals objectius de la jornada Girls’ Day. Laboratoris del campus Sescelades de la URV a Tarragona han obert les portes a un centenar de noies de 3r d’ESO per mostrar, a través de diferents tallers, com des de les enginyeries es pot donar resposta als reptes que planteja la societat. Aquestes activitats volen ajudar a visibilitzar la tasca de les dones científiques i donar a conèixer les sortides professionals els estudis STEM que poden oferir. Les noies cursen 3r d’ESO a l’Institut Públic Els Alfacs (La Ràpita), l’Institut de Tecnificació (Amposta) i l’Institut Dertosa (Tortosa).

El Girls’ Day ha estat l’activitat central que des de la URV s’ha impulsat en el marc de l’11-F, Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. Però durant tota la setmana passada i aquesta, amb motiu d’aquesta commemoració, diferents unitats i centres de la Universitat han organitzat activitats relacionades amb dona i ciència amb l’objectiu de revertir les xifres que, moltes vegades, situen en un segon pla la presència femenina en el camp de la recerca.

Durant la jornada, professores i exestudiants han explicat a les noies què és l’enginyeria, les seves aplicacions i quines sortides professionals ofereix. Amb iniciatives com aquesta es vol incentivar la presència de les noies en un àmbit molt masculinitzat: segons el darrer informe de dones i homes de la URV, corresponent a l’any 2022, la presència femenina en els graus dels àmbits d’Enginyeria i Arquitectura és només d’un 9,7%.

Cinc alumnes de secundària | URV

En total s’han programat cinc tallers diferents: un sobre la intel·ligència artificial, conduït per la investigadora del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques Clara Granell, que ha explicat el funcionament d’aquesta tècnica amb exemples concrets sobre el ChatGPT. El taller ha conscienciat les noies de la importància d’involucrar-se en les enginyeries i en la creació i evolució de coneixement nou per evitar que les noves eines tecnològiques presentin biaixos, com ara que no incloguin la perspectiva de gènere.

La resta de tallers han consistit en un show cooking conduït per la investigadora del Departament d’Enginyeria Química Carme Güell, en què ha mostrat com és un laboratori de processament d’aliments i quin és el procés per dissenyar-los; un taller organitzat per l’associació de robòtica de la Universitat URBots, en el que s’han fet funcionar els seus equips i s’ha mostrat com controlar un dispositiu senzill amb arduino.

Per la seva banda, l’equip del Repte Experimenta ha organitzat un taller amb diferents experiments per entendre conceptes com la cromatografia o les diferències entre força elèctrica i força magnètica. I finalment, una ex estudiant d’Enginyeria Química que actualment treballa a l’empresa Lear ha detallat com és el seu dia a dia professional i quins productes es dissenyen i fabriquen a la companyia.

Noies alumnes de secundària al laboratori de bioprocessos alimentaris | URV

Redacció

- Anunci -
- Anunci -

Més articles

- Anunci -

Actualitat

- Anunci -
- Anunci -