‘La Taverna di Enrico’ és, des de fa 28 anys, un referent indiscutible de la Festa del Renaixement de Tortosa. Creat i dirigit per Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries l’any 1997, l’espectacle ha estat vist, enguany, per prop de 50.000 persones, una xifra rècord per a una producció de teatre musical nascuda a la perifèria catalana.
La trama gira entorn del personatge d’Enrico Provinciale, tortosí descendent de genovesos, que acull a la seva taverna una colla d’artistes refugiats i rodamons a canvi de manutenció durant tres dies. D’aquesta premissa en neix una mena de cabaret de les tres cultures, amb històries esbojarrades i cançons que el públic coneix i coreja any rere any. El muntatge ha esdevingut un clàssic de la festa, amb assistents que arriben des de diferents punts dels Països Catalans.
Des de l’any passat, ‘La Taverna di Enrico’ es representa al recinte de l’Antic Escorxador, un canvi impulsat per l’Ajuntament que ha comportat modificacions de guió per adaptar-se al nou espai, molt diferent de la plaça de Menahem ben Saruq, sota la muralla, on es feia en les darreres edicions. En aquests 28 anys, l’espectacle ha tingut cinc ubicacions diferents, un repte que l’equip de guionistes ha afrontat amb creativitat.
«Estàvem sota una muralla medieval a les portes de la ciutat i ara ens trobem en un recinte modernista a la vora del riu. Per sort, aquest espai s’inspira en l’arquitectura mudèjar i això ens ha permès fer volar la imaginació i transportar-nos als jardins de la casa del nostre amic i protector, lo califa d’Aldover», ha explicat Arturo Gaya, membre de la companyia i codirector de l’espectacle amb Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries.
Una llarga llista d’intèrprets i personatges:
Al llarg dels anys, més de mig centenar d’actors han passat per aquesta varieté de taverna. El personatge d’Enrico Provinciale ha estat interpretat per noms com Francesc Casanova o Xavi Serrano, conegut per les seves imitacions al programa Polònia. Actrius com Alexandra Palomo, Núria Borràs i Vicky Alvelo han donat vida als personatges de la princesa Abdelaiza o Mariana Boteller.

En l’actual edició, aquests papers són interpretats per Isaac Morera, Georgina Llauradó i Elena Llaó, que comparteixen escena amb l’incombustible pallasso Eusebi Morcillo, Jordi Martí (Roland de Bretagne), Sergi Molina (Ben Tomeu), els guàrdies Ximo Cid i Josep Lanau Jr., i el quartet de cambrers que ballen i canten: Kike Pellicer, Margarida Rua, Esther Benet i Ximo Beltran.
Tota aquesta troupe està dirigida per Arturo Gaya, Quique Pedret, Jordi Fusté i Josep Lanau, un Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries reconvertits en pelegrins del segle XV.
Fandango dels Adéus
Sis úniques sessions per a 350 espectadors cada una:
Enguany, ‘La Taverna di Enrico’ ofereix només sis sessions, distribuïdes entre els dies 18 i 19 de juliol, amb un aforament de 350 espectadors per funció. Les entrades es poden adquirir a través del web oficial de la Festa del Renaixement: Entrades per a La Taverna di Enrico
Redacció M.F



