La jornada ‘Impacte socioeconòmic de la IA: potencials de transformació territorial‘ va reunir el passat 9 de juny al Casal de Móra la Nova una cinquantena de persones, en una trobada impulsada per la Càtedra Universitat i Regió de Coneixement de la Universitat Rovira i Virgili. La sessió va posar el focus en els reptes i oportunitats que planteja la intel·ligència artificial i el seu impacte en el desenvolupament econòmic, social i territorial, amb una mirada transversal que va reunir representants del món acadèmic, institucional i empresarial.
La primera taula de debat, moderada pel director de la Càtedra, Jordi Duch, va comptar amb Meritxell Granger, de la Generalitat de Catalunya; Mariona Sanz, del BSC; Jordina Torrents, d’HP i Karina Gibert, Universitat Politècnica de Catalunya. Els participants van coincidir a destacar el potencial transformador de la IA en àmbits com la innovació, la competitivitat i la generació de coneixement, així com la necessitat d’un marc regulador que garanteix un desenvolupament equilibrat.

La segona taula rodona, moderada per Josep Maria Piñol, tècnic de la Càtedra, va permetre traslladar aquestes reflexions a la realitat de les Terres de l’Ebre i la Catalunya Sud en general. Hi van participar: Sergi Sarri, del Mobile World Congress; Albert Pujol, tècnic del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre; i Dolors Setó, de la URV. En aquest espai es van posar sobre la taula els reptes de les administracions i les empreses del territori davant la transformació digital, amb especial èmfasi en la formació, la col·laboració i l’adaptació als nous escenaris tecnològics.

Des de la Càtedra, el seu director, Jordi Duch, va remarcar la importància de generar espais de reflexió compartida que apropin el coneixement al territori i facilitin la transferència entre universitat i societat. En la mateixa línia, el president del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre, Francesc Barbero, va assenyalar la intel·ligència artificial com una oportunitat per reforçar la competitivitat i contribuir al reequilibri territorial de les comarques d’interior.
La jornada s’emmarca en les línies de treball de la Càtedra Universitat i Regió del coneixement, orientades a analitzar els grans reptes de futur del model de desenvolupament del sud de Catalunya. Aquesta acció compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Móra la Nova i el Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i el suport de la Diputació de Tarragona.
Redacció A.M


