El Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Rovira i Virgili han concedit, per onzè any consecutiu, els Ajuts Pont per a projectes educatius innovadors fruit de la transferència de coneixement entre la comunitat universitària i la resta del sistema educatiu. Les últimes tecnologies, especialment la intel·ligència artificial, el medi ambient i la inclusió social són alguns dels temes dels vuit projectes distingits, que es desenvoluparan al llarg d’aquest curs. Aquesta convocatòria té per objectiu visibilitzar i impulsar la col·laboració entre el professorat de la URV i els docents de l’ensenyament infantil, primari i secundari.
A les Terres de l’Ebre hi ha tres escoles que es beneficiaran d’aquests ajuts: l’Escola Puig Cavaller de Gandesa, l’Institut de l’Ebre de Tortosa i l’Escola Sant Jordi de l’Ametlla de Mar.
La cultura de la pau és el subjecte del projecte coordinat per l’Escola Puig Cavaller de Gandesa. Per fomentar-la a través de l’educació i la participació compartida entre els infants, els equips docents i les famílies, es dissenyaran diferents tallers sobre la pau. La idea és crear un joc per a la pau, materials didàctics que es puguin replicar en altres centres i espais d’aprenentatge no formal.
“Detectius de l’oceà” és el nom del projecte coordinat per l’Escola Sant Jordi de l’Ametlla de Mar, que té per objectiu principal desenvolupar un model d’aprenentatge automàtic per classificar diferents tipus de residus marins. Implica la col·laboració de diferents grups d’edat per recopilar imatges de residus marins, utilitzar un model de classificació d’imatges, visualitzar les dades recollides de manera creativa i, finalment, crear una obra d’art per denunciar la contaminació marina.
Les últimes tecnologies també centren el projecte coordinat per l’Institut de l’Ebre de Tortosa. En aquest cas, la simulació s’utilitza com a estratègia didàctica immersiva en un entorn amb un elevat component tecnològic per a professionals de l’educació. Així, els docents dels centres participants rebran una formació amb la metodologia de simulació a les instal·lacions del Centre d’Innovació i Simulació Territorial (CISTE) del Campus Terres de l’Ebre de la URV.
Redacció L.P.