L’àrea de Joventut del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre ha dut a terme aquest dimecres, 30 d’octubre, la jornada anual per a professionals de l’educació, drets socials i joventut, entre altres, la qual ha tractat la comunicació i l’estil relacional i duia el nom “Els estils de la comunicació. Construint ponts de relació entre persones”.
Maria Rosa Garcia, consellera comarcal de Joventut, ha donat la benvinguda a la jornada a la quarantena de professionals de la Ribera d’Ebre i de comarques de l’entorn. La consellera ha destacat la importància de la temàtica d’enguany, ja que “la comunicació ens acompanya en tot moment, sigui en l’àmbit professional o personal, i la manera com flueixi o es compliqui aquesta comunicació, en dependrà l’èxit o no d’una intervenció o d’un acord”.
La formadora que ha impartit la jornada de quatre hores ha estat Júlia Ruíz Soto, sòcia-directora de l’Institut 5 Fars de Barcelona, la qual ha començat amb les següents qüestions: per què les mateixes paraules a vegades ens apropen i d’altres vegades ens allunyen? Per què amb algunes persones ens entenem fàcilment i amb altres ens resulta difícil? Segons ha explicat Ruíz, “les persones som diferents, cadascú tenim un estil relacional i això fa que ens comuniquem d’una manera determinada. Comprendre i conèixer els estils, autoconèixer el propi i adaptar-lo al de l’altra persona, ens facilitarà una millor entesa i relació amb els altres”.
El model Bridge, desenvolupat per Àlex Galofré i Ferran Ramon-Cortés de l’Institut de Comunicació de Barcelona, és el que es va explicar a la jornada i està basat en dos eixos, el racional-emocional i el reflexiu-actiu, els quals donen lloc a un mapa de quatre estils relacionals:
- Racional-reflexiu: terra
- Racional-afectiu: foc
- Emocional-reflexiu: aigua
- Emocional-afectiu: aire
Durant la jornada, es va explicar que el model també ens convida a entendre que ens podem situar al llarg d’un eix continu en diferents punts de manera que, tot i que en cada persona dominarà un estil propi, també tindrà característiques, en menor percentatge, dels altres eixos. Entenent que ens movem al llarg d’un flux.
Després de les quatre hores de formació i les diferents dinàmiques participatives que s’hi van dur a terme, acabava la jornada amb les conclusions següents: tots som diferents i cal respectar la diversitat, la qual és el que fa rica una relació i enriqueix els equips amb els punts forts de cadascú. Hem de ser capaços de mirar la “llista blanca”, els trets d’eficàcia, en lloc de mirar “la llista negra”, els trets d’ineficàcia, que és el que s’acostuma a fer quan ens és difícil la comunicació amb els altres.
Redacció